tisdag 23 december 2014

Julkalendern 2014 - avsnitt 23!


Det hade nu gått några dagar och inte ett ord från Bengt-Göran. På skolan hade det varit
julavslutning. Lina, Mia och Lukas klass hade framfört sin jullåt med bravur. Även om det var för annat de uppmärksammades. De var hjältar i Vimsträsk oavsett vad som händer med
granen. Ja båda granarna.

Lina sitter med pappa Sten i vardagsrumssoffan och tittar på tv. Ett program som de

egentligen inte är intresserad av. Det är trots allt jullov och Lina får vara uppe lite längre. Nu
är det dessutom ingen skola att tänka på. Det finns andra saker att tänka på dessa dagar.

- Får jag såga ner granen pappa? frågar Lina.

- Va! Nu!, svarar pappa.
- Nej, men snart.Om inte Bengt-Göran kommer med ett besked innan julafton. Då vill
jag såga ner den, säger Lina.
- Självklart! Du vet var den finns, säger pappa.
- Japp, det vet jag, skrattar Lina.

Det sitter och skrattar tillsammans och är på väg att lägga sig när de knackar på dörren. Lina

reser sig från soffan och öppnar dörren. Hon stelnar till när hon ser vem det är. Inte av rädsla utan blev mer förvånad när hon möts av Gubben Bergströms blick.

- Hej, ursäkta att jag knackar på så här sent, säger Bergström, men jag såg att det lyste.

- Äh, det är ingen fara, säger Lina. Vi var som du förstod vakna.
- Vem är det? ropar pappa från vardagsrummet.
- Gubben Bergström! svarar Lina och ångrar sig snabbt. Oj förlåt, det var inte
meningen att kalla er det.
- Hehe, det gör absolut ingenting, svarar Bergström. Jag vet att ni och många fler gör
det. Fortsätt med det om ni vill.
- Vad i all friden gör han här! vrålar Sten och kommer ut från vardagsrummet.
- Ja hej Sten. Jag bad just Lina här om ursäkt för att jag knackar på så sent, säger
Bergström. Men fick något i men brevlåda idag som jag ville visa.

Bergström tar fram namninsamlingen från innerfickan. Runt listan sitter ett band av papper

med texten: Jag trodde jag hade dig med mig. Bengt-Göran. Knut Bergströms namn var också överstruket.

- Vad menar Bengt-Göran med det? undrar Lina.

- Ja säg det, men jag ville att du skulle få se det, säger Bergström.
- Det verkar nästan som han har lämnat Vimsträsk, säger Lina.
- Ja det är svårt att veta, säger Bergström och ursäktar sig än en gång innan han går.

Lina stänger igen dörren, tar listan och går och sätter sig i soffan igen. Nu blev det ytterligare en sak att ligga och fundera på.


- Jag förstår mig inte på honom, säger Lina. Gör du pappa?

- Nej Lina. Det är det igen som gör, svarar pappa.

Lina lägger undan listan på bordet och tittar en snabb blick på tv:n.


- I morgon tar jag sågen pappa, säger hon och tittar på upp på pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar