onsdag 10 december 2014

Julkalendern 2014 - avsnitt 10



Lukas tittar in genom hålet och konstaterar att det stämmer. Gubben Bergström som lämnat köket och vardagsrummet för första gången på åratal. Han verkar även ha hört Mias skrik. Även om han inte ser dom så är han på väg mot hålet. Det håll han tror sig skriket kom ifrån. Bengt-Göran bryr sig inte, utan packar ihop det avklippta bandet och trästolparna för att sedan gå till bilen.

-        Han kommer hitåt. Gubben Bergström kommer hitåt, viskar Lukas. Kom, vi måste härifrån.

De reser sig och springer snabbt över vägen och in i Vimsträsk Livs och kastar sig ner bakom kassan där Mahoud står.

-        Vad händer mina vänner, vad händer? frågar Mahoud.
-        Vi tror att Gubben Bergström är efter oss, svarar Lina
-        Varför då, varför då? undrar Mahoud.
-        Vi var och hörde Bengt-Görans invigning, säger Mia. Ja vi låg bakom planket och kikade in och lyssnade. Sen råkade jag skrika till när jag upptäckte att Gubben Bergström var där. Och nu tror vi han är efter oss.
-        Nej nej, säger Mahoud. Det är ingen fara. Han har inte en chans mot er. Han såg inte vart ni sprang, och snabb är inte.

Lina, Mia och Lukas skrattar lite och inser nog att Mahoud har rätt. Men de väljer ändå att vara kvar i butiken en stund för att vara på en säkra sidan.

-        Men vad gjorde han där? undrar Mahoud. Hade det inte gått fram att alla skulle protestera och inte gå dit.
-        Jo, det tror jag, men du vet väl hur han är och sen vet jag inte om någon vågat prata med honom, säger Lukas. Även pastor Smed var där.
-        Pastor Smed, säger Mahoud förvånat. Det var som själva den. Jag trodde han var på vår sida.
-        Det är han också, säger Lina. Han försökte få Bengt-Göran att inse att granen borde flyttas, men blev avbruten hela tiden av Gubben Bergström.
-        På så sätt, säger Mahoud. Så hade inte Bergström varit där så hade det kanske gått vägen.
-        Mm, kanske säger Mia. Och Bengt-Göran bestämde även att luciafirandet skulle vara på idrottsplatsen istället för kyrkan. Det kommer nog att vara morgondagens löpsedel.
-        Det var som själva den, säger Mahoud. Det blir den bara om inte jag stoppar den.
-        Kan du det? undrar Lina.
-        Det är klart, säger Mahoud. Inga problem. Nu kommer det förstås att stå en notis i tidningen. Äh, vet ni vad? ändrar han sig. Det är lika bra den kommer upp, så ilsknar Vimsträskborna till ännu mer.

Gubben Bergström kom inte efter, så Lina, Mia och Lukas kunde lugnt gå ut ur butiken. De hade suttit där en bra stund. I alla fall så kändes det så. Klockan hade passerat fem och Mahoud kommer ut ur butiken.

-        Mina vänner, mina vänner. Jag skjutsar hem er. Ni ska inte behöva gå i det här mörkret, och kanske stöta på Gubben Bergström, säger Mahoud.

De tackar och tar emot och när de väl kommit hem berättar de för föräldrarna vad de sett och hört. Linas pappa Sten blir rasande, som om han inte vore det innan. Nu fullkomligt kokade han av ilska av allt som Bengt-Göran hittat på.

-        Den snubben är ju värre än Gubben Bergström! vrålar Sten och syftar på Bengt-Göran.

-        Men jag vet vad vi ska göra, säger Lina och lugnar ner pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar