tisdag 19 februari 2013

Jag ger mig på en sak!

På torsdag drar Skid-VM (på längden) igång. Det skrivs mycket om hur många svenska medaljer det kommer att bli och i vilka distanser und so weiter. Oj vad Sverige tar medaljer enligt vissa. 
Jag säger inte en enda.
Det ska möjligen vara på inledningsdistansen klassisk sprint med Emil Jönsson, men jag är ändå lite tveksam. Damerna har inte en chans.
När det gäller Kalla och den alltid så Kallade favoritdistans 10km fri stil. Men hon kommer inte att fixa Björgen och Johaug, plus några andra som lär blanda sig i medaljerna.
Herrarnas 15km fri stil då. Hellner, nä tyvärr. Johan Olsson? Jao, men då ska han få det riktiga topploppet med toppvalla, och det lär inte hända. Skiathlon. Nä inte där heller. Damerna tappar för mycket på klassiska delen, och är de någorlunda med ( vilket blir svårt när  Kowalczyk lär sätta fart direkt) så orkar de inte hänga med när Björgen och Johaug drar upp tempot på fri stil. Och det blir likadant för herrarna. 5-milen resp 3-milen avgörs i klassisk stil. Där har Sverige inget att sätta emot. Team-sprinten, ok chans finns väl. Men det kommer inte gå Sveriges väg. Nu ska man i och för sig inte titta mycket på hur det gått tidigare i vinter, men ändå. Stafetterna då. Herrarna först, nja. Det finns många lag och allt ska fungera perfekt. Damerna likaså.

Därav inga medaljer, tyvärr. Fast jag är självklart glad om jag har fel.

Hur ser det ut då. Jo, damerna en stor norsk triumf. Björgen och Johaug lär dela på medaljer och Kowalczyk spränger sig in och tar några. Är rädd för att de kommer att vara medaljör på alla distanser. Stiera kan blanda sig i.
När det gäller herrarna så tänker de flesta Northug-show, men det tror inte jag. Visst blandar han sig i medaljer och tar någon. Men jag tror på en stor rysk triumf med schweizaren Cologna som spränger sig in i det ryska fältet. Legkov, Vylegzhanin och Chernousov. Lägg dom namnen på minnet.

Jag väntar dock fortfarande på när dom ska införa individuell start för 5-milen och 3-milen. Som det är nu blir det aldrig något spännande lopp. Klungåkning i 4,8 mil för att sen bli spurt. I damernas blir det tvärtom. Där sticker Björgen och Johaug (möjligen Kowalczyk) iväg redan efter startskottet och avgör loppet redan då.
Nä, tänk ändå vad spännande med individuell start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar