måndag 25 mars 2013

3 minuter!

Arriva har ofta fått höra att bussarna inte går. Speciellt den linje jag brukar åka med. Idag hände något annat otroligt. Jag gick ut som 17.45 som jag brukar när jag stänger. Bussen ska gå 17.48. Jag brukar få stå och vänta ett bra tag ändå. Nu när jag kommer ut ser jag bussen komma och inte svänger den i på skolan heller. Den svänger bara förbi och fortsätter raka spåret mot stationen. Mycket ska man vara med om. Ok, nu förstår jag att den inte kör in på skolans hållplats. Är det ingen där så är det onödigt, men nu var det 3 minuter för tidigt. Då är det väl möjligt att ingen står där, som i detta fall.

Så det var bara gå hem, för inte väntar jag en timma på en buss. Visst jag hade kunnat ringa och säga som det var och det hade fått vända, eller ringa och boka en taxi och Arriva hade fått stå för kostnaden. Det är bara det att jag hade aldrig fått igenom det. Dom hade nog bara skrattat och struntat i allt. Speciellt när dom dagligen får höra att det inte kommit någon buss. Nu skulle det ringa en snubbe som säger att den kört 3 minuter för tidigt. Och några hundra spänn betalar jag inte för en taxi. Det är inte den resan värd. Så nu blev det en härlig promenad istället.

Men Arriva går aldrig att lita på.

3 kommentarer:

  1. Hej, man kan nog inte lita på något färdsätt till hundra. Körde buss i Märsta för över tjugo år sedan.
    Krister

    SvaraRadera
  2. Hej Krister!
    Nä, det har du rätt i. Och tågen går ju inte alls :)
    Nu kan jag lättare köpa att bussen kommer någon minut sent. än att den blåser förbi för tidigt.
    Hoppas dessutom det var bättre när du körde buss i Märsta, för nu tycker jag det inte alls är bra. Det finns dock undantag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag minns låg jag alltid sen på 580, matarlinjen ner till Märsta station dagtid, då i mitten av åttiotalet. I dag vet jag inte men körtiderna har blivit snävare och arbetsvillkoren sämre i samband med privatiseringarna.

      Radera