lördag 3 december 2011

Del 3 !!

-        Hej, säger mannen igen. Denna gång till alla barnen.
-        Hej, svarar alla barnen i kör.
-        Jag förstår att ni är nyfikna på att få veta vem som står framför er. Ni ska veta att jag är minst lika nyfiken på er. Som ni vet så har Lena gift sig och har tagit ledigt för att åka på semester.
-        Det heter smekmånad! avbryter Amanda utan att räcka upp handen.
-        Ja det är sant, fortsätter mannen. Då säger vi så, Lena har åkt på smekmånad. Så jag kommer att ha er fram till jul, och det ska bli så kul. Jag har hört så mycket om er.
-        Bra saker hoppas jag! ropar Milla rakt ut den här gången.
-        Ja jag lovar. Bara bra saker och att jag skulle ha extra koll på två busflickor vid namn Milla och Amanda, skrattar mannen. Jag kan nästan lista ut att det är de som har presenterat sig nu, eller?
-        Japp! Jag är Milla, säger Amanda snabbt och räcker upp handen och tittar med en snabb blick på Milla för att se om hon har förstått skämtet och är med på tankegången.
Milla förstod genast och räcker upp handen strax efter.
-        Och jag är Amanda, säger hon.
Klasskamraterna säger ingenting, även om en del har lite svårt att hålla sig. Men det verkar som om vikarien inte fattat vad som skedde.
-        Men vem är du nu? frågade den rätta Amanda.
-        Ja just det Milla, säger vikarien. Det ska jag fortsätta berätta. Vi kom aldrig dit.
Jag heter Klas och är 46 år. Eller det borde ni få gissa. Hur gammal tror ni att jag är?
Barnen skrattar och nästan alla ropar samtidigt.
-        46!
-        Va! Hur visste ni det, eller sa jag det kanske, förlåt ler Klas och fortsätter. Jag har 3 egna barn, där ett är i er ålder. Hon heter Lisa, sen har jag två söner. Erik och Oskar som är äldre. Jag har en fru som heter Emma. Jag är lärare, men har precis flyttat från skogarna i norr. Min fru fick ett jobb här nere, så vi bestämde oss för att flytta. Jag har bara jobbat lite här och lite där. Nu har jag fått det här jobbet fram till jul och det ser jag verkligen framemot som sagt. Har ni nu någon mer fråga, något mer som ni vill veta?
Arvid som annars brukar vara den lite mer tysta räcker upp handen och får ställa sin fråga.
-        Hur lång är du? frågar Arvid.
-        Ha ha! skrattar Klas. Ja jag är lika lång som jag ser ut att vara. Men eftersom du undrade och kanske någon annan också för den delen, så ska jag tala om att jag är 1m och 92 cm. Nästan lika lång som en tumstock. Det var jag sist jag mätte mig i alla fall.
Frågorna var många och det tog hela första lektionen för Klas att svara på barnens frågor. Men det gjorde inget, Klas tyckte det bara var roligt att barnen var så frågvisa och ville veta så mycket. Han avslutade lektionen med att säga:
-        När det nu ringer in efter den rast som ni alldeles strax kommer att få, så vill jag lära känna er lite mer. Nu kan ni mitt namn, men jag kan inte era. Förutom två stycken då.
Han tittade på Milla och Amanda i ett stort leende, och skickade sedan ut barnen på rast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar