fredag 18 oktober 2013

Jag hör bara dom två sista orden!

Det var lite blött att cykla i morse, men jag gjorde det ändå. Lite snöblandat regn föll ner från skyn. Väl utrustad så gick det bra ändå. Inte så mörkt, men jag hade ändå lyse och reflexväst. Jag närmar mig en korsning med väjningsplikt, samt övergångställe. Väldigt sällan några bilar som kör där tidigt på morgonen. Det är svårt att vända sig om helt när jag regnhuva på skallen och allt. Jag hör en bil en bit bakom mig och väljer därför att för säkerhetsskull svänga in mot övergångsstället. Ska inte tala om hur jag brukar göra i vanliga fall. Men just för att jag hör bilen så väljer jag att göra denna lilla manöver. Kollar vänster, höger, vänster som sig bör. Ser en bil komma från vänster, men en bit bort. Så väl att jag inser att jag hinner med god marginal över. När jag är mitt på övergångsstället hör jag en bil tuta. Jag vänder mig inte om utan fortsätter. Det är bilen bakom mig som kört och bara svängt ut. Sakta in farten vid väjningsplikten hade han tydligen inte gjort, och jag är ändå på övergångsstället, ok jag hade inte klivit av cykeln och gått över, men ändå. Nu nöjde han sig inte med att tuta. Han som verkade ha så bråttom för att hinna svänga ut innan bilen från vänster kom stannar nu i stort sett upp och vevar ner rutan och vrålar till mig när jag redan är över. Det är visserligen bara som jag antar, eftersom jag inte vänder mig om denna gången heller (något som jag visserligen hade god lust att göra såhär efteråt, ett finger hade han kunnat få).

Jag hör dock inte vad han vrålar, förutom de två sista orden: För fan!

Nu var det långt ifrån att det skulle skett en olycka. Men tydligen inte för honom. Han kunde omöjligt ha missat mig också, eftersom han låg bakom mig hela tiden. I detta fall kanske det hade varit säkrats om jag gjort som jag brukar, men jag tänkte ju att jag kunde vara duktig och svänga mot och över övergångsstället.

Nu hände det som sagt ingenting, förutom att jag har någon som är arg på mig (då han gjorde minst lika mycket fel, enligt mig). Det spelar visserligen mindre roll, då varken han eller jag kommer att söta på varandra framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar