tisdag 18 september 2012

Hissar och dissar!

Måste ju vara dom bland dom fånigste bloggorden som kommits på. Vem är det som börjat med det egentligen. Är väl bara säga bra och dåligt. För vad betyder dom.

Jag börjar med hissar:

En hiss är ett transportmedel för personer eller varor mellan våningsplan i byggnader.
Emil hissar upp Ida i flaggstången, men man kan även hissa upp flaggan i densamma.
Kone är ett av Sveriges hissföretag.

Då tar vi dissar:

Nu har det blivit så populärt p g a någon, att ordet har tagits med i SAOL. Jag kollade i min ordlista hemma. Där fanns det inte överhuvudtaget. Då fanns bara diss, och det är som bekant tonen D höjd ett halvt tonsteg. Så för mig är diss det och inget annat.

Visste ni förresten att den första mekaniska hissen installerades på 488 Broadway, New York, USA 1857.

Erkänn att det bara blir småkorkat och fånigt att skriva veckans hiss vs veckans diss. För min del skulle det bli såhär:

 
Plattformshiss
 
D#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar