måndag 17 september 2012

Gårdagens Facebook!

Det var den tiden det inte fanns mobiltelefoner, inga datorer. Ja det är sant, det har funnits en sådan tid. Tänkte bara tala om det för er som inte visste det, ni som är födda med en mobil och dator i handen.

Jag måste erkänna en sak. Förlåt mor och far. Men jag använde den linjen. Så hade ni höga telefonräkningar för en sådär 30 år sen, så kan det vara mitt fel. Jag såg ett helt fantastiskt inslag i Rapport (även om det verkar vara lite nyhetstorka när dom slänger in ett inslag som det här). Det var nämligen 30 år sen Heta Linjen startades, allt av ett misstag från Televerket (ja det hette Televerket då). Vilket fantastiskt och roligt misstag.



Nu var jag inte med här och slogs, eftersom jag var rätt ung och kunde inte ta mig till Stockholm själv. Men det var alltså på den här linjen man kunde prata med alla möjliga om allt möjligt. Precis som man använder alla chatter på datorn idag. Det skrevs protestlistor för att den skulle vara kvar. Det fanns ju inget annat sätt där man kunde prata med folk samtidigt. I Boden blev det ingen sådan träff vad jag vet. Den missade jag i så fall.



Det är inte heller samma Heta Linje som finns att ringa till idag. Idag är den linjen, kontaktlinje för dejter och sex. Nu är den som startade i dåtiden taget till nutiden, för egentligen är det i princip samma sak. Nu är det kanske inte gruppsamtal (eller jag vet inte, har inte testat ringa dagens nummer). Ett under att det ens finns kvar något liknande idag, det är väl nästan ingen som använder sig av telefoner för att få tag på en dejt eller sex.

Men jag är alltså en av dom som ringde nummret mer än en gång, och jag tror inte mor och far vet om det. Ja inte då i alla fall, nu vet dom det säkerligen. Vi ringde alltså i smyg, det var så man gjorde. Det var ju lite av själva "sporten". För vad skulle dom säga om man frågade.
- Mamma får jag ringa Heta Linjen?

Så jag ber än en gång mor och far om ursäkt för höga telefonräkningar för ca 30 år sedan. Jag kan ha en del i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar