lördag 13 september 2014

Jag ger mig in i valdebatten!

Framförallt skolfrågan. Jag brinner nämligen för skolan till skillnad från Jan Björklund och alla de andra i alliansens partier. Att se Jan Björklund stå på sin gamla skolgård, prata om sin lärare Margareta och säga att han brinner för skolan. Det är det mest patetiska jag sett och hört sen jag konfirmerades. Det är nog enda gången han satt sin fot på en skolgård sedan han gick ut grundskolan, realskolan. Ja vad sjutton det nu hette på hans tid. Han borde ta en titt i skolan och fundera och inte bara stå utanför och snacka gojja. Hur i Saurons vilda rosor kunde han bli utbildningsminister?
Det är något som övriga högerpartier borde göra också. Ta sig in och titta i skolan alltså.

Tänker dom något bra? Javisst, något som alla partier har gemensamt är fler resurser, högre lärarlöner och läxhjälp. Ja det behövs verkligen fler resurser och utbildad sådan. För vilka får vara resurser nu. Dom det aldrig nämns ett skit om i skoldebatten. Jag har i alla fall aldrig hört dom säga något ord som fritidspedagog eller fritidslärare. Vad man nu väljer att kalla det? Jag säger alltid det förstnämnda och kommer så alltid att göra. Är det några som borde få högre lön så är det dom. Jag tror inte partierna fattar vilket arbete dom gör. Jag kan sätta min högra eller vänstra fot på att utan dom skulle skolan gå under, eleverna skulle underprestera kopiöst.
Det säger jag inte bara för att jag är det själv (jo ok, lite), men eftersom jag just är det själv så vet jag hur det är. Jag vet att jag får fler personer med samma yrke med mig.

Vad vill då alliansen? Jo börja med betyg redan i 4:an. Jag tycker det är lågt nog med 6:an som det är nu. Något som oppositionen vill ha kvar, och det är väl bara för att det är dumt att ändra på det nu när det redan är förstört. Det skulle förbrylla eleverna ännu mer. Men betyg i 4:an. Hur tänker dom? Vilken del av Lille-Petter har gått fel, ja till skillnad då från Annie som tänker med något annat eller bara snällt följer med sina Lille-Pettertänkare.

Jag kan av erfarenhet säga att det skulle inte hjälpa en elev att göra bättre ifrån sig och klara skolan bättre om han/hon skulle få betyg redan i 4:e-klass. Det skulle bara stjälpa och göra ännu sämre ifrån sig. Tro mig! Jag vet! Så Jan Björklund och alla andra lyssna nu riktigt noga, för jag säger det bara en gång.

Vi tar Lille-Jan (varför säger man lille hela tiden vid skolexempel, ja skitsamma) och Lilla-Annie. De går i 4:an. De har svårt med matematiken, de har svårt med att läsa och skriva (Ja de finns elever som har svårigheter även så pass högt upp i skolåldern om ni inte visste det). De har inte klarat av kraven och får då ett F i betyg. Vem som helst kan väl förstå att det inte hjälper Lille-Jan och Lilla-Annie. Det skulle vara som att säga: 
Du är helt värdelös din lille/lilla skit. Skärp dig för tusan
De skulle bli så knäckta och förstörda. Inte orka ett skit, gå hem och gråta sig sönder och samman, aldrig vilja gå i skolan mer och därmed inte lära sig något och aldrig komma ut i arbetslivet. 

Elever på 9-10 år är barn, inga robotar. 

För att hjälpa elever och få våran skolgång bättre, och att de inte underpresterar. För att de ska ha bättre betyg i 9:an som alla partier vill. Vi ligger tydligen lågt där, ja tacka någon djupt där nere för det. Då skolgången är nog förstörd redan.
Ja för att det då ska bli bättre. Sätt in fler resurser (precis som partierna säger), och låt dom hjälpa eleverna på traven genom hela skolgången. Med läxor, med läsning, med matte och allt därtill. Det skulle eleverna må så mycket bättre av än att trycka in en stämpel redan i 4:e-klass. Jag lovar att föräldrar får se och veta hur deras barn ligger till utan betyg. Det är inte svårare än att fråga. Vilken lärare som helst ställer upp några minuter för att tala om hur eleven ligger till och vad han/hon möjligtvis behöver träna på. Och skulle inte läraren ha tid, så kan alltid fritidspedagogen eller resursen.

Betyg kan dom få i 9:an innan gymnasiet. Kan sträcka mig ner till 7:an, men inte tidigare. Bara alla elever får den hjälp dom behöver så kommer Sverige ligga i topp och inte så lågt som nu vad det gäller godkänd skolgång.

Slutdebatterat för mig. Hoppas du som inte röstat än fick dig någon tankeställare.

4 kommentarer:

  1. Oärligheten i skoldebatten avskräcker att rösta på S. Kunskapstappet i skolan startade inte för åtta år sedan. Det var Socialdemokraterna som inledde nedrustningen av skolan redan på 60-talet.
    https://bostromsblogg.wordpress.com/2014/09/13/den-oarliga-politiska-propagandan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 1960 det, och även om det så må vara har det ingen som helst betydelse nu. Vi lever nu på 2010-talet och det är en väldig skillnad. Idag vimlar det av elever med svårigheter och diagnoser av alla slag som behöver mer stöd än någonsin. Visst fanns dom då, men ingen visste om dom och resurserna uteblev. Nu finns det stödet som dom kan få och bör få. Det görs inte genom att sätta betyg i lägre åldrar. Där ligger vänsterblocket enligt mig betydligt bättre till.

      Radera
  2. Vänsterblocket har tydligt visat att de inte har något intresse av ökad kunskap, de vill precis som vänstern på 60- och 70-talet att alla ska vara lika dåliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet jag inte vad du sett, läst och hört den senaste tiden.

      Radera