onsdag 1 februari 2012

Är det jag som missat något ??

Det här är en snökanon

Snökanoner uppstår oftast i början av vintern och kan orsaka kraftigt snöfall.
De består av snöbyar som först bildas över havet och sedan driver in mot kusten.
Den riktigt kalla luften som strömmar över havet plockar upp fuktighet från det varmare havsvattnet och snöbyar byggs upp. När dessa sedan når land förstärks de ytterligare och snön kan vräka ned.
I december 1998 fick området kring Gävle 1,5 meter snö när en snökanon drog in.
Källa: SMHI (TT)

Jag som alltid haft min bild av en snökanon. Det stämmer inte alls med beskrivningen.


En sådan som sprutar ut "snö" i skidbackar, men så fel jag hade. Även om det är lite konstigt när  jag har bildbevis på det. Så till alla (SMHI) som inte visste om det. Detta är en snökanon.
Kommande dagar kommer det att komma lite snö, So what!?

1 kommentar:

  1. Jag reagerade på samma sak när jag hörde de prata om snökanon på radio...ha..ha...

    SvaraRadera