onsdag 23 maj 2012

Manus igen !!

Nu har jag fått ett till svar, och till skillnad från andra så ger Hegas feedback på vad jag kan göra bättre. Det tackar jag givetvis för, även om jag inte håller med om allt. Det kan möjligtvis vara så för just deras förlag. Eller vad säger ni? Nu är det ju bara ni som läst det som kan ha en åsikt om det. Det känns också som Hegas är det enda som läst igenom det ordentligt.
Men som sagt, jag tar ändå till mig och forskar på saken.

Såhär löd svaret:

Hej Anders!



Tack för att vi har fått läsa ditt manus om Milla och Amanda. Vi tackar dock nej till utgivning, även om ditt manus bygger på en rolig idé. På Hegas ger vi bara ut lättläst-anpassade böcker och din text har många avvikelser från våra kriterier, t ex väldigt mycket dialog, hopp i reflektioner och tid etc.



Även för utgivning på ett allmän-förlag skulle jag rekommendera att du arbetade igenom texten och gjorde berättarperspektivet stadigt, och barn-nära, nu är det fladdrande och ofta införs vuxen-reflektioner. Reducera också gärna dialogen, som ofta bara är "prat", och inte för handlingen framåt. Mer episk, berättande text med beskrivande bilder/scener underlättar för nya läsare och för högläsning.



Lycka till!



Vänliga hälsningar





Agneta Edwards
Förläggare/redaktör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar