lördag 8 februari 2014

OS-Krönika: En valör bättre och en ursäkt!

Regnet ligger i luften, men till skillnad från gårdagens skurar så har inte Enstaka skurat idag. En perfekt dag framför OS. Jag har sett sändningarna via Viaplay. Det är värt varenda krona och då har OS precis börjat. I HD och utan reklam blir bästa förutsättningar i sändningar som jag annars inte tycker håller speciellt bra mått. Det spelar ingen roll hur mycket Viasat har värvat och snott experter från SVT då de övriga programledarna och kommentatorerna är kilometer efter SVT. Carolina Klüft som programledare går inte hem. Jag skulle så gärna vilja veta vad alla atleter och andra som kommer till studio tänker. Sitta där som pensionerad friidrottssnärta och verka kunnig. Det är felsägningar efter felsägningar. När ska Viasat lära sig att man inte tar in någon bara för att det är ett välbekant namn och ansikte. Nu tycker jag inte heller Ola Wenström är så mycket bättre. Lillebror Jidhe har jag inte heller mycket över för.

Dagen började i alla fall på bästa sätt om man inte räknar med Sven Thorgrens missade medaljplats. Den han egentligen skulle ha säger jag som inte är insatt i den grenen, men efter att ha hört Lisa Miskovsky och alla andra åkares reaktion så har jag förstått att det var nästintill en domarskandal. Det ändrade Charlotte Kalla på efteråt. Då var det en njutning att sitta i soffan och se hennes lopp där hon gjorde allt perfekt. Ja nästan, men jag kan inte komma på vad hon hade kunnat göra bättre. Marit Björgen är för stark helt enkelt och det förvånar inte mig om hon tar hem rubbet. Jag som hade börjat tro att Marit gjort sitt (med Maritmått en massa silverplatser i stället för guld) och Therese Johaug skulle dominera i vinter har fått äta upp mitt äppelskrutt. Kalla kunde glädja Sverige med ett silver och den första svenska medaljen i detta OS. Jag som bara trodde hon skulle kriga om bronset. Nu blev det en valör bättre och det har nog varken Charlotte eller jag ont för.

Att sen se trean Heidi Weng nästan be om ursäkt för att hon slog Johaug. Ja enligt mig såg det ut så på TV-bilderna då Johuag stod och grät över missad pallplats. Nu vet jag också att norska skidlandslaget drabbats av en tragedi. Astrid Jacobsens bror gick bort nu i dagarna. En bror som betytt väldigt mycket och varit en stöttepelare för hela laget. Om Therese hade mer med honom att göra har jag ingen aning om. Det såg i alla fall ut som hon var mest ledsen även om alla norskor kramade om varandra och fällde några tårar, så tror jag ändå att den missade pallplatsen gjorde det värre. En ursäkt av Heidi Weng hade dock inte behövts efter ett väl genomfört lopp. Måste ändå säga att det är starkt av norskorna efter detta besked.
Men för Charlotte Kalla har det bara börjat, även om detta var största chansen till medalj, så kan det mycket väl komma fler silver eller brons. Guldet kan vi nästan räkna med kommer att gå till Björgen. Jag är också helt säker på att vi kommer att få se en oerhört laddad Therese Johaug när det är dags för 3-milen, men dit är det några dagar.

Skidskyttarna startade också idag och det gick väl sådär, eller som vanligt. När skyttet stämmer så är åkningen under kritik, när åkningen stämmer är skyttet under kritik. Fullt hus av Fredrik Lindström men är ändå massvis av sekunder efter segraren Ole-Einar Björndalen som dessutom hade en bom. Vad ska man säga om den gubben (oops, vi är visst lika "unga")? Det finns inget att säga. Bara gratulera Ole-Einar och Norge till den fantastiska starten. Guld till Björndalen i skidskytte, Guld och brons till Björgen och Weng i skiathlon och silver till Sandbech i slopestyle. 

Kanske har dom redan första dagen tagit fler medaljer än Sverige kommer att få på hela OS.

Dagens bästa kommentar har ändå Björn Ferry stått för, som så många gånger förr. Inför tävlingen får han frågan hur de tränat inför den höga höjden av Carolina Klüft. 

"Vi gör inget speciellt. Vi tränar som vanligt och man ställer om sig rätt snabbt. Det är inte första gången på hög höjd. Vi är inte som norrmännen som lägger sig på en alptopp i tre månader och andas genom sugrör".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar