söndag 16 februari 2014

Blir det för mycket om jag skriver om guld igen?

Ja det kan det vara, men det är svårt att låta bli. Sån dominans gör att man nästan blir lika rörd som Anders Blomqvist var precis i Sportspegeln och Jonas Karlssons upplästa krönika. Kan bara säga det igen. Det är SVT som kan leverera sport. Visst är det svårt att inte glädjas med det svenska laget. Kanske framförallt Lord Nelson, förlåt Lars Nelson. Att tappa en skida kunde ha knäckt vem som helst, men inte Nelson. Han tar ifatt går upp till täten och skakar av sig nästan allt och alla, och redan där var stafetten avgjord. Då var jag i alla fall jag helt säker på att det skulle bli guld. När sedan en petad Södergren lämnar över en flagga till Hellner 600 m innan mål och skiner mer än solen i Sotji säger allt om detta lag.
Laget har sådan styrka nu att de bara kan mosa ner allt. Det är ingen som hänger med när svenskarna trycker till. Norrmännen med Petter Northug är självklart dåliga förlorare och skyller på skidorna. Smöre (vallningen) är inte bra. Jag hävdar att det är något mer. Skulle dom misslyckas i hela OS alltså, knappast. Man borde väl lära sig av misstag och göra någonting åt det. Det innebär samtidigt att alla andra nationer skulle ha misslyckats då i stort sett alla var ett X-antal meter och ett X-antal sekunder efter.



Det är bara inse att norrmännen inte är i form. Petter Northug har gjort sitt. Efter en lång dominans har nu Sverige något som inte Norge har. Att han säger att Zlatan hade vunnit med Sveriges skidor bevisar allt. Det kanske han hade gjort. Kommentarer på det var att Zlatan hade vunnit med Norges skidor. Johan Olsson svarade att han slutar i sommar så Zlatan kanske får ta tredje sträckan.
Då var Northug tyst. 
Jag vet att jag inte trodde på Sverige i OS, men det tror jag inte många gjorde. På försäsongen har de inte visat något som skulle tyda på detta. Ja inte sådan överlägsenhet i alla fall. 

Vem är med och tippar på en svensk trippel på femmilen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar