lördag 27 maj 2017

Melodikrysset v. 21

Godmorgon krysskamrater. Den kanske varmaste dagen på året såhär långt. Ja jag antar att det kan bli det. Redan kl 8 när jag gav fjant mat så var det 20 grader (i skuggan ska sägas). Det lär bli rätt hett idag. Vi börjar ändå med att lösa melodikrysset av och med Anders Eldeman. Idag kan det bli James Bond igen, med tanke på att Sir Roger Moore gick bort.




V 8, L 10 Börjar dubbelt och riktig dubbelfråga dessutom. Jag är ledsen, men redan från början hörde jag att det inte kommer bli jättebra. För "Jag mötte Lassie" ska Josefin Nilsson och Ainbusk sjunga, och inte Lotta Engberg. Benny Andersson har skrivit musiken hur som helst.

V 12 "Let it swing" eller "La de swinge". Den e norsk den. Å då må lanne vare Norge.

L 3 Smurfarna gillar jag som sagt, men inte detta. För detta har inget med smurfarna att göra. Det är inte roligt eller bra, och det är inte smurfarna heller. Här är ett försök på "Vandraren" av Nordman i alla fall.

V 3 Och här kommer härliga Lennart Palm igen "Ville, Valle och Viktor"

L 4, L 5, L 13 En riktig trippelfråga också. Från Så mycket bättre. Lisa Ekdahls "Öppna upp ditt fönster" låt sjungs av Danny Saucedo.


V 7  Nä man ska och kan inte göra en dansbandsversion av Sir Elton Johns "Sad songs" Det borde vara förbjudet. Skrämmande dåligt.

V 11 Finsk version av Smokies "Needles and pins". Ja för mig är det Smokie. Så vi översätter lite och kommer då fram till nål.

L 11 Från en riktigt bra animerad film. Ja en av dom bästa om ni frågar mig "Hitta Nemo". Och ska man hitta Nemo så borde man söka efter honom också.

V 1, V 14, V 6
 Ännu en riktig trippelfråga i form av en musikaltitel som är "Book of Mormon".

L 2 Sven-Bertil Taube sjöng Ulf Peder Olrog.

L 1 Den signaturen har Bamse. Tur att det blev någon Bamsetramslåt.

L 9 Avslutningen fick vara bäst idag. Norah Jones med "Come away with me" Fantastisk tjej, röst och musik.



Snabbt och kort:

V 8 Engberg
L 10 Benny
V 12 Norge
L 3 Vandraren
V 3 Ville
L 4 Lisa
L 5 Ekdahl
L 13 Danny
V 7 Sad
V 11 Nål
L 11 Nemo
V 1 Book
V 14 Of
V 6 Mormon
L 2 Olrog
L 1 Bamse
L 9 Norah


Då var även dagens melodikryss avklarat. Inte så vrålsvårt idag. Det innehöll ändå några skamligheter. En dansbandsversion av "Sad songs" och Lotta Engberg med "Jag mötte Lassie". Norah Jones "Come away with me" överlägset bäst.

Nu ska jag säkert ta mig till Centrum om ett tag. Där b la Doug Seegers och High 15 ska uppträda på Vårfesten. De skulle snarare ha döpt om det till Sommarfesten med tanke på vädret, men det kanske kommer en sådan lite senare också. Sen lär det bli en lugn och skön stund på altan också, med risk att det kan bli för varmt där. Det får bli korta pass.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar