måndag 15 maj 2017

Året var 1974!

Idag tänkte jag ta året som jag fick se världen för första gången. Ja detta året tittade jag alltså fram. Förr eller senare så hade det säkert kommit en förfrågan om det. Därmed tar jag tillfället i akt och gör det innan. Detta året tog Sverige sin första seger i Eurovision Song Contest, bara några dagar innan jag såg dagens ljus. Det med ABBA:s seger i Brighton med låten "Waterloo". Det är ingen låt jag tänker välja för det. För det här är året som KISS släpper sina första album. Ja dom släppte faktiskt två stycken. Debuten KISS 8 februari och sedan Hotter than hell 22 oktober. Att välja ut någon låt från dessa album är omöjligt. Skulle kunna ta vilken som helst. Oerhört många bra låtar. Ja alla i stort sett. Det får bli "Parasite", dock inte från 1974 utan live 30 år efter. Det gör det bara så mycket bättre.


Finns faktiskt några godbitar att ta från detta år. Men att inte välja klassikernas klassiker "Sweet home Alabama" med Lynyrd Skynyrd vore nästa tjänstefel. Även det får bli en nyare inspelning och live. Musikvideorna hade inte riktig slagit igenom detta år.


Så förutom att en av världens bästa personer (jag) föds sker några andra saker. En annan Bodensare får nobelpriset i litteratur. Bodensaren Eyvind Johnson delar det med Harry Martinson.
Ingemar Stenmark tar sin första världscupseger i Italienska Madonna di Campiglio. Det skulle senare bli hela 86 stycken.
Ungraren Erno Rubik uppfinner Rubiks kub. Den kub som jag lärt mig lösa i år för första gången. 
Ca en och halv månad efter mig ser Sveriges kanske främste simmare Lars Frölander dagens ljus i Boden även han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar