lördag 26 november 2016

Melodikrysset v. 47 2016

Godmorgon, godmorgon alla krysskamrater det är ännu en lördag och ännu ett melodikryss. Med adventshelgen, ja i morgon förstås. Då börjar ljuständandet och väntan inför julen. Vet ni att i dag är det exakt fyra veckor kvar till julafton. Ja det klart ni visste, men det känns inte. Får ta tag och skapa lite julstämning efter krysset. Men nu ska vi skriva in Lill-Marit Bugge någonstans. Tror visserligen det inte är så stor chans. Det blir som vanligt alla Eldemans favoriter. Kanske tjuvstartar han med någon julsång så här innan första advent och väntan på det riktiga julkrysset som enbart innehåller jullåtar.
I övrigt ser det ut att vara en ganska härlig dag (utan snö dock, men man kan inte få allt).




L 4, L 8 En riktig dubbelfråga startar krysset med Göran Ringbom "En härlig svensk sommardag"

V 12 Musikalen Starlight Express handlar väl om tåg.


V 9, V 1 På denna dubbelfråga fuskar jag lite och kollar runt, för jag har inte en aning. Men tydligen ska det vara Fyrtornet och Släpvagnen.

L 2 "Det går en vind över vindens ängar, det fladdrar till i min kastanjett. Jag brukar snubbla på allt jag ser. Jag har bakat en lussekatt".

L 10, V 16 Ännu en riktig dubbelfråga. Han kan ju. The Ark med "The worrying kind" med frontmannen Ola Salo.

L 16 Oj vad det verkligen inte snöar, men vi skriver in det ändå. "Nej, se det snöar" Som visserligen är lite konstig tycker jag. Först verkar det som man inte tycker om snö, för varför säger man nej innan det fortsätter. För sen blir det roligt med snön och man tar fram allt som hör vintern till och jublar.

L 1, L 14, L 15 Och där bröts Eldamans fina svit med riktiga dubbel och trippelfrågor. Två helt olika melodier. Den första är San Francisco, och den andra dansstilen disco med staden Rio.

L 13 Min namne som kan sjunga till skillnad från mig, fast det är ju vad jag tycker. Det finns dom som har annan uppfattning. Anders Ekborg med "The savior"

V 5, L 11 En riktig igen. Lite fånig dock, när V 5 redan var ifyllt. ".. Bara en liten ros .."

V 7 Jo det var faktikskt Gunilla Röör som sjöng.

V 3 "När min vän" är låten som Monica Z sjöng.

V 6 Och slutligen "Någon att hålla i hand"

En satt fammankortning:

L 4 Göran
L 8 Ringbom
V 12 Tåg
V 9 Fyrtornet
V 1 Släpvagnen
L 2 Ängar
L 10 The
V 16 Salo
L 16 Se
L San Francisco
L 14 Disco
L 15 Rio
L 13 Anders
L 5 En
L 11 Ros
V 7 Röör
L 3 Vän
V 6 Någon


Då var det klart och ingen superlåt idag. Inte heller någon direkt Eldmanfavorit (tack för det). Tjuvstart på julen då, ja om man kan räkna "Nej, se det snöar" som jullåt. 

Idag ska jag kolla på Vinterstudion, Leeds United och Luleå Hockey som tyvärr förlorade första matchen igår mot HV71. Upp till revansch på en gång. Jobbigt back to back-möte.
Kanske blir det även att gå till Valsta och se Beri och Molly. Samt att stöka fram lite jul.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar