söndag 30 december 2012

Favoriten!

Jag vet att den är 20 år gammal, men det är en film som håller än och jag kan se den hur många gånger som helst. Första gången jag såg den höll jag på skita på mig. Nu ett antal gånger efter kan jag nästan varenda replik och vet självklart vad som ska hända i varje sekund. Det gör dock ingenting, för den är lika spännande och bra i alla fall.

Jag talar självklart om När lammen tystnar.

Den film som jag sett flest gånger och är lika fängslad fortfarande. Det är spänning från första början när Clarice Starling (Jodie Foster) springer i skogen till den allra sista fantastiska slutrepliken som Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) säger, (Finns det någon bättre slutreplik?).


Bara Anthony Hopkins prestation som Hannibal "The Cannibal" Lecter får en att rysa. Jodie Foster som agent Clarice Starling är också en prestation i sig. Hennes snälla och lite blyga sätt med Hopkins läskiga och otäcka sätt blir så magiskt hela vägen. Allt vävs in i en läskig och fantastisk story om jakten på mördaren "Buffalo Bill". Där Lecter hjälper Starling på sitt eget sätt att fånga "Buffalo Bill"


Så det Jonathan Demme gjorde för mer än 20 år sedan slår fortfarande det mesta. Med det vill jag säga till dagens ungdomar som inte har sett den än och inte har en aning om vad Demme åstadkom 1991, hyr den, ladda hem den, gör vad ni vill, bara ni ser den. Den kommer skrämma skiten ur er, men ni kommer inte ångra någonting och jag kan nästan lova er att det kommer vara en av de bästa filmer ni någonsin har sett.

Och här skulle jag som avslutning vilja skriva ner slutreplikernas slutreplik, men det gör jag inte. Det skulle förstöra för alla er som inte har sett den och lyder mitt råd att se den.

RÖSTA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar