lördag 22 oktober 2016

Melodikrysset v. 42 2016

Godmorgon, godmorgon alla kryssisar. Idag vaknade jag upp till en blåsig lördag, men vad gör väl det. Den börjar ändå precis som vanligt med ett melodikryss med den otroligt påhittiga Eldeman. Som vanligt hoppas jag på Bugge, men det lär det väl inte bli. 




V 6 Ja visst blev det en början med Taube. Rönnerdahl är huvudperson i visan.


L 2 Ravailliacz med Tommy Körberg, Johan Rabaeus, Claes Malmberg och Mats Ronander.

V 9 Beppe Wolgers har skrivit "Det gåtfulla folket"

L 1, L 3 Miriam Bryant sjunger Andreas Kleerups "The only one"

V 7, V 11  Annorstädes vals med Ingvar Wixell, här dock på engelska.

L 8 Ja äntligen lite Lennart Palm. Nu fick han komponera ihop ett stycke som handlade om älgar.

L 11 Nä än en gång gör sig finska inte särskilt bra. Sol och vår låter mycket bättre.

L 9 Bär ner mig till sjön.


V 1 Jag tippar på en moraklocka.

L 4 "Words" .. don't come easy. Ja här även på italienska, men på svenska skriver vi in ord.

L 5 "All you need is love" med Beatlarna. Instrumentalt här dock.

V 10 Åh Ainbusk med den saknade Josefin Nilsson "Jag saknar dig ibland" Visst saknar jag dig och inte bara ibland. Dom växte upp i Gotländska orten När.


Och så här slutade allt:

V 6 Rönnerdahl
L 2 Ronnander
V 9 Beppe
L 1 Miriam
L 3 Kleerup
V 7 Annorstädes
V 11 Vals
L 8 Älgar
L 11 Vår
L 9 Bär
V 1 Moraklocka
L 4 Ord
L 5 All
V 10 När

Och så var det löst för denna gången och vi väntar in nästa lördag. Självklart blev det ingen Bugge lika självklart som det blev Taube. Avlutningen idag var helt klart det bästa låtvalet. Ainbusk med "Jag saknar dig ibland", men även en aning sorgligt. 
Miriam Bryants version på "The only one" är inte så dum heller. Den är faktiskt lite bortglömd av alla hennes fantastiska tolkningar hon gjorde. Så lite kul att Eldeman valde just den.

Nu blir det fotboll och hockey som vanligt.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar