lördag 29 juni 2013

Sommargäst!

Jag tog med mig Carolina Gynning ut på altan och låg i solen och lyssnade. Det var en som jag sa kunde överraska, och det gjorde hon enligt mig. Det var inte alls ett dåligt sommarprat. Varför jag sa att hon kunde överraska var att jag visste hur mycket hon har förändrats, och det var just det hon pratade lite om också. Jag ska villigt erkänna att jag sett hon som en korkad blondin som bara ville visa upp brösten i alla sammanhang. Inte bara i Big Brother där hon väl blev känd för dom flesta. Det är en helt annan Carolina nu, som jag hoppas har lyckats tvättat bort den dumma blondin stämpeln för er alla.



En perfekt stund i solen med en del bra musik också. Tack för det Carolina!

Nu till den stora funderingen varför jag skrev Sommargäst som rubrik. Visst det kan ha att göra med Carolinas sommarprat, men det gjorde det inte i detta sammanhang. Jag ska ge mig på konststycket att göra en kort historia lång. Följ med på den om ni vill, vågar och kan.

Det är lördag och jag vaknar upp långt innan jag egentligen skulle vilja. Jag har ju semester, ja nu är jag i och för sig ledig alla lördagar på året och den riktiga semestern börjar på måndag. Klockan närmar sig 10.03 och jag sätter på radion för att göra det jag för det mesta gör. Det har hänt att jag missat det, men än en gång så lyssnar jag på melodikrysset och fascineras Anders Eldemans enorma fantasi. Med lite vänner runt om i världen, ja ok Sverige då, även om man kan ta del av krysset i alla delar av världen genom webben. Men visst jag kan begränsa mig till Sverige. Det har tidigare varit att vi tar hjälp av varandra, och det gör vi fortfarande om det skulle behövas (nu är det sällan det behövs, för efter alla år har man lärt sig sin Eldeman). Nu sitter vi mest och kommenterar hans fantastiska val av musik och den enorma bredd han besitter med Sveriges största musikarkiv. Idag börjar det bra då han spelar ABBA för 3:e veckan i rad och redan då kom första sms:et från en vän. Det fortsätter sedan med Den glade bagaren i San Remo. Sms:sen sprutar oss emellan. Den spelade han för jag vet inte vilken gång. Vännen som jag har kontakt med samtidigt som den spelas har fullständig koll, för den fantasi som Eldeman besitter bokförs numera av just honom. Jag antar att jag kommer att få en ny lista snart. 
Det gick en stund in i krysset så kommer ytterligare en av Taubes många visor, som Eldeman bara kan ett fåtal av. Sjösala vals spelas. Då kommer ett kort sms till mig med ett ord som egentligen är en förkortning: LOL (laugh out loud för er som inte vet). Varpå jag svarar: Ja här skrattar vi högt (vilket är en ungefärlig översättning på LOL). Ett svar på det kommer inte långt efter: Vrålkul och vråltjatigt. Du och Minus asgarvar. Det han tänkte på var förstås att jag skrev vi. Så jag skickar tillbaka en kommentar: Vem har sagt något om Minus. Tänk om jag har en sommargäst. Nä, nu tänkte jag mest på oss. För du lolade och jag gjorde detsamma. 
Där kom alltså ordet sommargäst in för första gången. Ett tag senare skriver han ytterligare ett sms: Sommargäst? Vad heter hon? Friberg? Antingen förstod han inte och tänkte inte på det första jag skrev, men känner jag honom rätt så ville han vara lite lustig också. Jag svarar i alla fall: Nu sa jag helt plötsligt att det var en hon också. LOL! Det får du forska på under eftermiddagen (sista meningen en intern liten lustighet oss emellan). Han kontrar då med: Jag får väl läsa bloggen då'rå. Så 2005.
Då har vi alltså äntligen kommit till det som gjorde att jag skrev Sommargäst som rubrik. Det betydde alltså inte att jag hade någon sommargäst, utan det var bara en massa ordfrosseri av mig och en vän. En vän som jag snart antar ha läst detta och kanske uttrycker ett litet LOL till. Jag skrev det alltså bara för att få honom nyfiken och kanske verkligen tro att jag hade en sommargäst här.

Ni andra undrar säkert vem Friberg är, men det ska jag inte tala om för er. Även om det är lite internt mellan mig och vännen så är det i högsta grad en person som finns och har varit oss väldigt nära. Kanske mig mer än honom, vilket han fortfarande vill påstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar