fredag 22 augusti 2014

Oj, så kult!

Det blev nästan direkt att åka till Grönan efter jobbet. Där det bjöds på nostalgi och kult. Säkert för en hel del, då publiken till stor del bestod av personer i min ålder + -10. Klart det var en hel del yngre också, då Electric Banana Band går ner i alla generationer. För mig är detta extra speciellt. Något jag återkommer till. Nu lite bilder.








Även om nu publiken var många i min ålder så tyckte jag mig se att det bara var jag som kunde de äldre låtarna (ja eller så ville dom inte visa att dom kunde dessa) som Livet i regnskogen, Banana Bwana, Bonka Bonka.
Det är klart de flesta känner till Zwampen och Banankontakt av de äldre, men det verkade inte vara mycket mer. Nu kan det ha med att göra att jag även uppträtt själv med hela deras repertoar i mina unga (yngre) år. Därför är det alltid lite extra kul att se dom fortfarande.

Det här är nog också det enda band som kan få en hel publik att sätta händerna i armhålorna och kackla som hönor, forma händerna som pirayor för att sedan föra dom fram och tillbaka framför sig, samt att vråla att vi har Tarzan på middag idag.
Nu är det kanske det enda band som gör något så konstigt också, men att få med alla från 5-99 år är faktiskt en liten konst.

Hög nostalgifaktor med andra ord. I alla fall för mig.

3 kommentarer:

  1. Hej, funderar över om äventyrsdjungeln på Åbergs museum i Bålsta kommer att kännas aktuell för den yngre generationen barn i framtiden. Det är väl snart fyrtio år sedan tv-serien Tarzan och Banarne sändes.
    /Krister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! jag tror nog att den alltid kommer att vara aktuell. Med tanke på att det är sådant som ständigt sänds i repris och yngre generationer kan se det. Visst är det 40 år sen snart. 1976 sändes det första avsnitten, men lika fullt vet alla vilka dom är. Så mitt tips är att det kommer att hålla. Har dom kunnat i 40 år, så fungerar det nog ett tag till. Skulle också tippa att det blir än mer aktuellt den dagen de går bort (vilket jag hoppas dröjer många år)

      Radera
  2. Besökte Åbergs museum med en grabb, utrikesfödd, som lånade Tarzan och Banarne på biblioteket efteråt för att förstå vad det hela handlade om. Det var väl just därför. /K

    SvaraRadera