söndag 3 augusti 2014

80-talets bästa låtar!

Enligt mig ska det sägas. Jag har full förståelse om ni inte tycker som mig. Så släng gärna in en kommentar på nya förslag och vad ni tycker.
Som jag har sagt förut så går det inte att göra en topptrio. Då det finns så oändligt många bra låtar i olika genrer. Det blir med andra ord inte bara hårdrock i min trio. Men jag måste ändå börja med det. Kanske världens bästa rocklåt genom tiderna. Den håller hög klass än och kommer nog alltid att göra. Är det världens mest kända intro efter Deep Purples Smoke on the water.

Plats 3

Survivor - Eye of the tiger



Den kom 1982. Vilken dänga. Och varför platsar den då inte högst upp på listan. Ja det vet knappt jag själv. Nu till det som jag ändrat mig fram och tillbaka. Vilken ska vara 1:a resp. 2:a. Det får bli såhär: 

Plats 2

Nicole - Ein bisschen frieden



Också den 1982. Då den då 17-åriga Nicole vann Eurovision Song Contest med just denna sång. Jag har nämnt denna låten tidigare. Enligt mig den bästa Eurovisionsången genom alla tider. Så det är klart den måste med på listan. Det blir nästan alltid en liten tår när jag hör den här sången. Jag måste vara ärlig och erkänna det. Det är nästan likadant med plats nr 1.

Plats 1

White Lion - When the children cry



Låten som skrevs och släpptes 1989 under tiden pappa Bush, alltså George Bush d.ä var president i USA. Inte blev det bättre när sonen Bush, alltså Geroge Bush d.y tog över på 2000-talet. Och låten blev ännu mer aktuell. Även om det blivit bättre sen Obama tog över så är ändå låten rätt aktuell och det kommer den nog alltid att vara med allt elände i världen. En oerhört gripande låt och fantastisk video gör att den placerar sig på min guldplats över 80-talets bästa låtar.

Då undrar ni förstås varför jag inte har med Kiss denna gången heller. Lyssnade jag inte på dom då. Ja det är klart jag gjorde, men dom hade sina bästa låtar på 70-talet. Så det kommer troligen på den listan.
Det hängde många fler på tråden och var nära att komma in. Så jag får nästan göra en med dom som tappade på målsnöret. En låt som jag var nära att ta tredjeplatsen är riktig popdänga som i alla fall jag alltid blir glad av att höra. Girls just want to have fun med Cindy Lauper, som även har en rad bra låtar. Jag kan nämna Bangles, Bonnie Tyler. En rad svenska artister och låtar som Lena PH. Icke att förglömma Carola som var bra på den tiden med t e x Runaway. Och massa mer hårdrock förstås.
Massor av filmmusik som Berlins - Take my breath away, från filmen Top Gun.

Avslutar gör jag med en svensk klassiker. En riktig one hit wonder från 1981. Håll tillgodo, nostalgi av högsta klass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar