lördag 28 januari 2017

Melodikrysset v.4 2017

God morgon krysskamrater. Idag vaknar jag till ett nollgradigt Märsta. Ska jag vara mer exakt så väger det över någon decimal på minussidan. Det är i alla fall en lördag som ser ut som dom gjort nu efter nyår. Jag hade en trevlig stund med några kollegor igår kväll. De som jag jobbar med och har jobbat med. Dom ska alltid envisas med att spela bowling. Inte mig emot. 
Men nu ska vi ta oss an Anders Eldemans melodikryss. Jag har tippat med en vän att det kommer att bli både Taube och ABBA idag. Kanske lite vågat, men med Eldeman är det inte omöjligt.




V 1 Vi börjar med Mikael Nymans komposition till tv-serien Skärgårdsdoktorn.


L 1, V 8, V 15 En trippelfråga som faktiskt är en trippelfråga. Jan Malmsjö sjunger "Om jag hade pengar" från musikalen Spelman på taket.

V 6, V 14 Men med en dubbelfråga klarade han inte av att göra en riktig dubbelfråga. Två olika personer på två olika låtar. Den första är faktiskt Lennart Palm med i och spelade själv här. Matz-Stefanz med Lailaz, som går på stigen till Evert. Och sedan var det Fia Jansson.

L 13 Jag kan som vanligt inte mycket om operor, men nog vet jag att detta var en aria. Jag tror jag till och med vet att det är från Trollflöjten.


L 5 En rätt härlig och svängig version av Cornelis "Somliga går med trasiga skor"

V 10 Svensk text från den engelska. "Regnet det bara öser ner" Vilket det inte gör just nu tur nog.


L 2, L 7 Wow! En riktig dubbelfråga. Äventyr och Tintin.

V 9 "Blommig falukorv" Ja inte är det någon maträtt som passar. Tala om petig i maten.

L 3 Då var vi där igen. Var inte denna låt och fråga med för några veckor sedan. Då blev svaret ro eller ror. Och nu ska han ha det man använder för att ro. Åra.

L 4 Jag tror jag skriver in Linda Rapp här.

L 11 Stig Järrel läser något som jag inte vet, men jag skriver in Spöket på Canterville, för den har Oscar Wilde skrivit.


V 12 Och vi avslutar med EMD. Den fiktiva världen Narnia. Fantastiska filmer för övrigt. Ja jag gillar dom.

Slutplädering:

V 1 Skärgårdsdoktorn
L 1 Spelman
V 8 På
V 15 Taket
V 6 Evert
V 14 Fia
L 13 Aria
L 5 Sko
V 10 Öser
L 2 Äventyr
L 7 Tintin
V 9 Maten
L 3 Åra
L 4 Rapp
L 11 Spöket
V 12 Narnia


Ja då var i mål med ännu ett melodikryss, och inte vann jag vårat tips heller. Varken ABBA eller Taube. Vännen tippade visserligen Taube förra veckan, men det innebär att han har sin ABBA chans kvar. Vi har även tippat när nästa BAO blir, men det tar vi då.

Nu blir det en lördag som börjar i Falun (framför TV:n) sen blir det hockeylördag. Luleå möter dom nya serieledarna Växjö (tyvärr). Ja finns det något lag som jag inte gillar så är det ett av dom. Rögle och Växjö kan jag inte med. Så jag bara hoppas på det bästa, även om det blir mycket tufft. Jag orkar inte gå in på varför jag ogillar Växjö (ja även Rögle). Jag kan ta det en annan gång. Och alla vet säkert varför ändå om man tänker efter lite. Ja det är klart att man bör vara ganska sportintresserad förstås. 
Det blir inget Leeds United idag. Dom spelar FA-cup match mot Sutton i morgon. Men dagen lär nog gå undan ändå.

Tack så jättelänge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar