lördag 17 september 2016

Melodikrysset v. 37 2016

En lördagsmorgon igen och vi bänkar oss framför melodikrysset. Godmorgon på er förresten alla kryssnördar. Frågan idag är vad vi kommer att haka upp oss på hos Eldeman. Vilken visa spelas igen? Vad blir det för Taube idag? Blir det BAO och ABBA? Eller kanske Orsa Spelmän? Jag är ändå rätt säker på att det inte kommer att bli något med Lill-Marit Bugge, men hoppas att jag har fel förstås.

Denna morgonen är helt ok. Lite mer av en härligt skön höstdag, än en lite kallare sommardag. Solen skiner i alla fall, och folk i huset bredvid har dragit igång grillen mitt på gården och står och grillar för fullt. Så kan man också starta morgonen.



Nu kryssar vi!

L 7, L 1 Jessica Andersson sjunger "Himlen är oskyldigt blå" Den har Teds bror Kenneth Gärdestad skrivit.

V 8, V 11 Nu blev det ju ingen dubbelfråga, trots att han kallar det dubbelfråga. Det blir i alla fall "En stilla firt" och "Nu tändas åter ljusen i vår lilla stad" som ska in. 

V 15 Här blev det Patti Smith med "April Fool"

L 15 Från Bond-filmen Älskade spion eller The spy who loved me.

L 14 Amy Winehouse röst går inte att ta fel på. " It's my party". Synd att hon skulle bli en av 27:orna.

V 6 Det blir gök som ska in, och visst är det "Gökvalsen" av ingen mindre än Evert Taube. Så där kom han inte helt oväntat. Det är inte många kryss vi behöver gå tillbaka för att se när den spelades sist. 
Jag tillägger lite efteråt, och ber om ursäkt. Det är nämligen inte Evert Taubes, även om han skrivit om en gök också. Så svaret är detsamma, men allt om Taube stryker vi.

L 2, V 5 Jaha, det var ju roligt. Frågan är om man kalla det där för dubbelfråga också? Då svaret blir Ramel på båda. Far och son. 

V 1, V 9 Än har det inte varit någon dubbelfråga, trots att Eldeman sagt att det vari 3 stycken och fler verkar det bli (kanske). Är i alla fall Gershwin och Ellington som ska in.

L 3, V 12 Så kom äntligen lite BAO också. Som vi har längtat. Helen Sjöholm och Tommy Körberg sjunger. Gissar att låten heter "Timmarna går så fort när man har roligt".

L 4 Här har jag inget att skriva in, för det blir inget bröllop på lördag.

L 13 "Som eld" med Mia Skäringer

L 10 ? Men jag gissar på Irma.

V 16 "Var bor du lilla råtta?" Vad vill du ha att dricka? Kaffe tack!


Slutprodukt:

L 7 Kenneth
L 1 Gärdestad
V 8 En 
V 11 Nu
V 15 Smith
L 15 Spy
L 14 Amy
V 6 Gök
L 2 Ramel
V 5 Ramel
V 1 Gershwin
V 9 Ellington
L 3 Helen
V 12 Tommy
L 4 Inget
L 13 Mia
L 10 Irma
V 16 Du

Då stänger jag butiken för idag. Nu ska jag se om timmarna går fort. Jag ska ha roligt i alla fall. Leeds United spelar match mot Cardiff. SHL drar igång med Luleå mot Linköping och sedan slutar det med World Cup hela natten. Kan det bli bättre?

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar