lördag 28 juli 2012

Invigt!

Då är spelen igång, efter en ganska underhållande invigning. Jag brukar ju tippa mästerskap, så jag ska inte göra något undantag detta London-OS.


När det gäller svenska medaljer så är jag rätt pessimistisk som jag brukar vara när jag tippar. Jag tror faktiskt inte det blir så många. Sverige har varit bättre än vad de är nu. Men det är ett litet generationsskifte, så många är här för att se och lära.

Jag börjar med friidrotten: där blir det inga medaljer. Det är kanske där det största skiftet är. Emma Green-Tregaro har varit mycket bättre, som hon hoppat senaste tiden ska hon vara glad om hon går till final. Samma sak gäller höjdhopparkollegan Ebba Jungmark. Michel Tornaeus tar sig nog till final, men väl där blir det inte så mycket mer.

Landslagen: Nja, jo kanske. I hanboll blir det inte i alla fall. Att herrarna är här måste vara en bedrift (men det är ju tack vare Danmark). Med tanke på att det inte kvalade in till VM. Damerna är alltid ett glatt och kul gäng att se, men gruppen de har hamnat i så tar det nog stopp ganska snabbt. Fotbollsdamerna. Javisst har det en chans. Har sett rätt bra ut dom två första matcherna, men jag tror inte det räcker. USA, Japan, Brasililen blir för svåra när det väl gäller. Frankrike outsider.

Brottning: Höga förväntningar har media satt, vilket inte är speciellt konstigt. Det är dom rätt bra på. Jag tror det blir fjärdeplatser för våra brottare. Fjärdeplatser brukar Sverige vara bra på att ta.

Ridning: Ja, nej. Med Rolf-Göran Bengtssons form på senaste tiden så vet jag inte riktigt. Han har ju gjort det förr, men då hade han inte lika hög press (media) på sig som han har nu. Därmed tror jag inte det räcker och det blir ett njae.

Kanot/Rodd: Finns vissa chanser, men väl i en final så är jag tveksam. Kan mycket väl bli fjärdeplatser här också.

Simning: Är det någonstans vi ska få medalj så är det här. Försämrades lite med tanke på att Therese Alshammar kanske inte kan ställa upp alls, men Sarah Sjöström tror jag kan knipa en medalj på någon distans.

Nu finns det många fler grenar, men jag orkar inte gå in på alla och ni skulle ändå inte orka läsa. Ett under är bara om ni läst ända hit. Jag går inte in på detaljer om Guld, Silver och Brons.
Jag tror som sagt inte mycket på Sverige, men vad gör det. OS är ändå fantastiskt att se. Ska jag vara optimistisk så tippar jag att Sverige tar fem medaljer (inga bestämda valörer)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar