tisdag 13 januari 2015

Då har det börjat igen!

Jag kom sent till jobbet idag. Inte för att jag försov mig eller missade någon buss, men självklart har det med bussar att göra. Tänk att lite snö kan ställa till det så, och om det bara vore för det. Visst jag erkänner. Det var halt i morse, men kör då lite försiktigare.



Klart att den stod i diket någonstans. (OBS! Bussarna på bilden har inget med händelsen att göra). Efter ca en kvart efter avgångstid ser jag och de andra resenärerna en ersättningsbuss och efter den en bärgningsbil. Drar slutsatsen att de ska åka och hämta de som satt på olycksbussen. Men tanken vara bara att hoppas det inte är långt i tjottahejti för då kan det ta tid, och varför sätter de inte in en åt andra hållet också. Efter ytterligare en kvart kommer den tillbaka, lämnar av några passagerare, men struntar i oss och drar iväg åt andra hållet (chauffören missade väl sin fikapaus).  Väntar en stund till, men ingen buss kommer. Då ser jag en av de gamla trogna busschaufförerna som körde den sträckan tidigare då det aldrig hände något. Jag går till den bussen och hör med honom om han vet vad som hänt. Han kontakter bolaget och de skickar en buss på en gång. När den kommer har det gått en timme sen rätt avgångstid. Dom hade alltså tänkt ställa in den (utan att meddela) och låta oss ta bussen som skulle ha gått en timma och 20 minuter senare. Det är nämligen inte så många avgångar till mitt jobb (ca en gång i timmen).
SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT SÄTTA IN ERSÄTTNINGSBUSSAR!
Speciellt på linjen när dom vet att det är skolbarn och bussarna inte går så ofta. Idioter!

2 kommentarer:

  1. Hej. Ett bra sätt att undvika förseningar till jobbet är att ta en busstur tidigare när det är trafiksvårigheter. Ledvagnar fastnar lätt i snö, kortbussar tar sig lättare fram, är min erfarenhet. Att köra med försiktighet är klokt, men det går långsammare och du vill komma fram i tid. Inställda turer kan ha med sjukskrivningar att göra och underbemanning i trafikledningen. Vagnbrist och eftersatt underhåll. - Det var jag som hälsade på dig på Willys, om du minns. /Krister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Klart jag minns:)
      Till att börja med så finns det inga trafiksvårigheter. Visst skulle jag kunna ta en tidigare buss, men jag känner inte för att åka in till jobbet en timma tidigare innan start. Vilket jag skulle behöva då. Nu var det även en kortbuss som orsakade det hela. Långsammare ja det är klart det tar lite längre tid, men den tid det skulle behövas har jag ändå, om dom nu inte kör i 10 km/h, men så illa ställt kan det aldrig vara. Vad det gäller inställda turer så kan jag inte tänka mig att det skulle vara borta så mycket personer att det skulle bli underbemanning, sen kom det faktiskt en ersättningsbuss som dock bara åkte förbi oss. Han den kört en väg så anser jag att den hade kunnat köra sträckan en gång till. Det bevisar ju på att det fanns folk och bussar, och sen kom det ju en buss efter lite samtal med ledningen.

      Radera