lördag 15 april 2017

Melodikrysset v. 15 2017

Godmorgon, godmorgon och en riktigt glad fortsättning på påsken. Måste säga att det känns skönt att ha hela fyra dagar ledigt, och det bästa är att det bara är andra dagen idag. Jag trodde även att jag denna dag skulle få vakna upp till en vit mark, då det snöat runt om i vårat land, och det mestadels långt ner i landet. Så jag väntade mig att det skulle ta sig uppåt, men icke. Jag vaknar till en dag med strålande sol och klarblå himmel, ja något litet moln kanske. Nu kan det säkert slå om, men än så länge är det underbart. Dagen börjar som vanligt med melodikrysset, så nu tar vi oss an Eldeman och se vad han bjuder på denna påskafton.




L 3 En lång rad filmer med James Bond har gjorts och jag måste säga att dom senaste hör till dom bästa. Ja rent av dom bästa. Allt startade författaren Ian Flemming en gång i tiden.

L 2, V 6 En nästa riktig dubbelfråga. Ja dom hade ju med varann att göra i alla fall. Även om det var två olika låtar. år är det inte en riktig dubbelfråga. Så det blir väl Arvingarna på båda.

V 14 Den förknippar jag med smurfarna. Men det hade inte något med det att göra här, så jag chansar på Ina.


L 1 "I wrote you a love song" med Izabella Scorupco. Ja hon har faktiskt spelat in en skiva och är inte bara en vara stora skådespelare i väst.

V 8, V 10  Då blev det en riktig dubbelfråga ändå. Malena Ernman sjunger och så skriver vi in Zarah Leander.

V 1 Ja äntligen kommer Lennart Palm med "Pappa jag vill ha en italienare" Varför har du väntat så länge med den Herr Eldeman. Den skulle du ha spelat för flera veckor sedan.

L 4 Man skulle kunna säga att det utspelar sig nu. Ja just nu. För än så länge är det april.

L 5 Nu kan det inte bli mycket när det finns ett E sedan tomt och till sist A. En artist på tre bokstäver med E o A. Ja nu känner man igen den rösten ganska bra ändå. Eva Dahlgren sjunger "Inga tårar mer"


L 11, V 13 Svanta Thuresson gjorde den på svenska. "Du ser en man"

V 9 Radiolegenden Pekka Langer.

V 15 Musikal och film. "Det våras för Hitler". Ja Mel Brooks gjorde en lång rad och fantastiska Det våras för filmer.

L 7, L 12 Slutligen en riktig dubbelfråga en Ramelklassiker med Gunwer Bergkvist och Povel Ramel själv förstås.


Kortslutning

L 3 Ian
L 2 Arvingarna
V 6 Arvingarna
V 14 Ina
L 1 Izabella
V 8 Ernman
V 10 Leander
V 1 Italienare
L 4 April
L 5 Eva
L 11 Du
V 13 Ser
V 9 Langer
V 15 Mel
L 7 Gunwer
L 12 Ramel

Då var det löst idag med. Nu får jag se vad påskafton fortsätter att bjuda på. Då det varken är hockey eller fotboll. Leeds spelade igår och lyckades ta viktiga poäng mot Newcastle i den allra sista sekunden. Det är visserligen träningslandskamp i hockey mellan Sverige och Lettland. Kan alltid vara något, men det känns ändå lite sisådär efter fullfart med SHL-slutspelet som fortsätter i morgon. Jag säger i alla fall precis som jag brukar och väntar och ser vad som händer.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar