lördag 19 mars 2016

Melodikrysset v. 11 2016

God mörning kryssfolket. Idag tänkte jag lösa melodikrysset tillsammans med er och kanske alla lördagar framöver. Ja om jag inte har något annat för mig på lördagsmorgonen. Det kan ju faktiskt hända. Jag har bullat upp med en riktigt brakfrukost i ett strålande Märsta och är redo på att starta. 
Nä, nu ljög jag eller ska vi säga skoja. Inget av det stämmer i alla fall. Det är varken strålande eller någon brakfrukost framme. Nu är det inte vråldåligt heller, men en helt ok lördagsmorgon och sämre kan det säkert bli.
Det som gläder mig i dagens kryss efter en första blick är att det går att få in Lill-Marit Bugge på hela åtta ställen. 




L.1, V.3 "Det gåtfulla folket" med Sven-Bertil Taube. Olle Adolphsons låt med text av Beppe Wolgers.

L.2, L.11 Ringleken som dansas till jul och midsommar och när som helst, "Vi äro musikanter..."

L.12 "Kom ner från taket" med allsångsledaren Egon Kjerrman

L.3 Där spelades Petra Marklunds "Det som händer i Göteborg". Hon kallade sig för September innan hon bytte tillbaka till sitt riktiga namn igen.

V.9 Med en enkel tulipan

V.6 Där kom det lite sommar, och den där sommarvisan är det Pippi Långstrump som hittat på. Ja egentligen Astrid Lindgren förstås.

L.4, V.13 "All by my self" sjungs i filmen Bridget Jones dagbok.

V.10 Lite Vikingarna på det med dragspelskomp, "Till mitt eget Blue Hawaii"

V.7 "Spring för livet" från melodifestivalen 2011. En låt som jag tyckte var riktigt bra, och är faktiskt än idag. Sara Varga sjunger och har även skrivit den.

L.5 "Nessun Dorma" (Ingen må sova) från operan Turandot av Puccini. Och nej jag har inte googlat fram det. Jag kan allt om operor.

L.7 Beatles låt "Here comes the sun" instrumentalt.

L.8 Idag får Agnes avlsuta krysset med "Got me good". 

Så här ser lösningen ut:

L.1 Beppe
V.3 Sven-Bertil
L.2 Vi
L.11 Äro
L.12 Egon
L.3 September
v.9 En
V.6 Pippi
L.4 Bridget
V.13 Jones
V.10 Eget
V.7 Sara
L.5 Turandot
L.7 Sun
L.8 Agnes

Då var krysset slut och inte blev det Lill-Marit Bugge någonstans på hela åtta chanser. Nu är jag allt lite besviken. Nästa lördag är jag redo för ett nytt försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar