tisdag 24 november 2015

Era korkade pappskallar!

Förstår inte hur man kan yttra sig så. Vad är problemet? Gina Dirawi kommer att bli en utmärkt julvärd. Jag tippade faktiskt Gina rätt tidigt, men började tveka när hon även fick uppdraget att leda Musikhjälpen dagarna innan. Men blev glad att hon fick dessa stora uppdrag och Melodifestivalen som avslutning på allt. 
Så att trampa på någon bara för tron är mer än idiotiskt. Dagens samhälle med SD blir allt mer skrämmande.
Rekommenderar alla att se Ginas Värld.



Beskedet att Gina Dirawi blir julvärd har väckt en mindre storm på sociala medier där främlingsfientliga och rasistiska skribenter rasar.
Kritiken handlar främst om att Gina Dirawi är muslim och inte passar som julvärd för att julafton är främst en kristen tradition.
En som var snabb att reagera var Ingrid Carlqvist, journalist och en av personerna bakom den islamfientliga tidningen Dispatch International som kritiserats för att bland annat jämföra islam med nazism.
- Nä, nu jävlar!!! En muslim ska leda julaftonsfirandet i Sveriges Television! Är de inte riktigt kloka? skriver Ingrid Carlqvist på sin Facebook-sida.
Inom bara några minuter vällde kommentarerna in.
- Folk med förstånd borde ladda ner original-Kalle från nätet istället för att låta sig ledas av propaganda från en terrorist i TV, skriver en man.
Även på Twitter är kommentarerna hårda.
- SVT har förklarat krig mot det kristna Sverige genom att välja muslimen Gina Dirawi som julvärd! Det är skamligt! skriver en person.
- Vi ska inte göda muslimsk fundamentalism, skriver en annan.
En stor del av personerna som är upprörda skriver anonymt. Men en som skrivit öppet med sitt namn är Wigert Lindblom, sverigedemokrat och kommunfullmäktigeledamot i Luleå. Han tror nu att Gina Dirawis värdskap hotar julmaten.
- Nästa Jul med den här utvecklingen blir det förbjudet att äta skinka! skriver Wigert Lindblom (SD) på Facebook.
När GP ringer upp Wigert Lindblom står han fast vid sina ord.
- Det var min spontana tanke om utvecklingen i vårt samhälle. Man får tolka det som man vill. Men jag tror många förstår mig, säger Wigert Lindblom.
På vilket sätt skulle julskinkan vara hotad för att Gina Dirawi är julvärd?
- Jag kan inte utveckla det där riktigt. Jag har lite annat jag måste göra nu. Men jag tycker det känns som att SVT försöker sudda ut våra traditioner, säger Wigert Lindblom (SD).
Safa Safiyari är tillförordnad programdirektör för allmän-tv och sport på SVT. Enligt honom så var reaktionerna delvis väntade.
- Vi är alltid förberedda på alla möjliga sorters reaktioner. Men det är tråkigt om människor uttrycker sig så på sociala medier. Vi har valt Gina Dirawi som julvärd utifrån hennes kompetens, hennes komiska talang och erfarenheter av stora direktsändningar. Vilken trosuppfattning man har är inte en fråga som vi ställt till någon av våra julvärdar, säger Safa Safiyari till GP.
Gina Dirawi själv kommenterar åsikterna på sociala medier något uppgivet.
- Ja, vad ska man säga? Vad jag vet har ingen haft synpunkter på de tidigare julvärdarnas tro, och jag förstår inte varför det skulle vara ett problem? För mig handlar julvärdskapet om att visa värme och kärlek, att man är trygg i studion och kan sprida lugn omkring sig.
Men hur förhåller du dig till alla påhopp i sociala medier?
- Man blir ganska avtrubbad och tyvärr är jag rätt van vid det här laget. Jag hoppas att de ger mig en chans i alla fall. Om jag förstör deras jul så kan de ju alltid gnälla på mig efteråt.
- See more at: http://www.gp.se/kulturnoje/1.2903141-sociala-medier-fylls-med-hat-mot-gina-dirawi#sthash.bMKptIfU.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar