måndag 29 juni 2015

Billy Idol!

Jag tvekade in i det sista att åka in till Gröna Lund för att se Billy Idol. För jag ska inte ljuga och säga att jag lyssnat speciellt mycket på honom. Inte ens i ungdomens dagar. Det är klart han figurerade i bakgrunden och MTV som var en bra musikkanal på den tiden gick ständigt på hemma. Där har Billy alltså dykt upp några gånger, och visst han är lite av en ikon och har några riktigt bra låtar. Men mycket kände jag inte till om honom. Jag tror jag kom precis i sista stund innan dom stängde portarna till Grönan. Det blev alltså fullt. Det trodde jag inte att han skulle mäkta med. Men det bevisar att han är just av en ikon inom punk och rock. Det blev nästan som vanligt bättre än jag trodde, ja nu hade jag ju egentligen inga förväntningar. Otroligt bra och kul att se honom. Han som jag inte hört sedan 80-talet. Jag ångrar ingenting.





Det fanns dock några saker som störde mig lite. Det blev lite för mycket gitarrsolo av sologitarristen Steve Stevens. Jag tar inte ifrån honom att han är en bra gitarrist, men flera minuters gitarrsolo i varje låt och dessutom egen tid på sen i flera minuter, och en Billy som alltid ropade hans namn. Ja lite för mycket. Inte ens Frehley och Slash som är välkända sologitarrister nu frontfigurer hade så mycket. 


Sen var det en liten detalj till. Efter lite googling kom jag fram till vem det var. Tjejen som sitter på scenen i bakgrunden på bilden nedanför som röker, fotar (sig själv) och allt vad hon gjorde. Det irriterade mig lite. Det är Steve Stevens unga fru och f d Playboy-modell. Jag kan inte förstå vad hon hade på scenen att göra. För hon kunde inte ens sitta still. Nä fram och tillbaka på scenen som om hon var en roddare. In bakom kulisserna och ut igen. Ja hon höll på med allt möjligt. Det störde mig i alla fall. Hade hon bara kunnat sitta still, så hade det inte gjort lika mycket. Jag har aldrig varit med om det tidigare, att någon haft sin fru springande på scenen om hon nu inte deltar i konserten på något sätt. Men vad vet en blond Playboy-modell.


Nu var som sagt konserten riktigt bra i alla fall. Billy Idol gjorde det han skulle. För visst känner ni igen låtar som Dancing With Myself, Rebell Yell, Sweet Sixteen och Cradle Of Love.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar