lördag 18 juni 2016

Melodikrysset v.24 2016

Godmorgon alla kryssisar. Den här morgonen börjar med regn. I alla fall här. Jag kan ju inte veta om det är regn överallt i Sveriges avlånga land. Förhoppningsvis så blir klarnar det upp efter ett melodikryss och frukost. Inte för att jag ska göra något speciellt vad jag vet, men det är väl alltid härligt med lite väder, bra väder. Det är och andra sidan en massa fotboll, så det gör detsamma. Men nu börjar vi med att ta oss an dagens kryss, ja alldeles snart. Det är ett kryss där Lill-Marit Bugge-chanserna är väldigt få. Men jag har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig.




L 3, V 13 Ja det var banne mig på tiden att Max Martin fick Polar Music Prize (Polarpriset). Så mycket som han har gjort till alla världsartister. Ja jag tror nästan inte det finns en enda som inte har en låt av honom. En av alla som vi fick höra nu var Britney Spears "Oops I did it again"


L 7 Var det inte Nudistpolka igen? Då blir det nudist. Den var inte alls länge sedan den var med. Vecka 15 för att vara exakt. 

V 8 Jo Uma Thurman har faktiskt lite svensk anknytning. Tror det är mormor som är svensk. Fantastisk skådespelare som kan sjunga också.

V 9 När det handlar om tulpaner. Ja då hamnar vi i Amsterdam. "Tulpaner från Amsterdam"

L 11 Det var inte mycket till rock, men "Money" blir rätta svaret. Jag hade nog föredragit Pink Floyd själva.

L 4 Jocke Berg och Lisa Nilsson framför en duett tillsammans. "Innan vi faller". Har aldrig hört det, ok den är ganska ny förstår jag. Var dock inte alls så dumt. Deras röster passar rätt bra ihop.

V 3 "Omkring mig står den härliga skogen så grön" Nja men det är från "Strövtåg i hembygden" som Mando Diao tolkat så fint. Den håller faktiskt rätt bra än.

L 1 Det var lite musik från Den ofrivillige golfaren. Då Stig-Helmer (Lasse Åberg) tar sig an golf. Varken den sämsta eller den bästa av filmerna.

V 6 Huvudinstrumentet i detta cirkusnummer är Xylofon. Inte så svårt att lista ut att Eldeman skulle fråga det. Har man X som första bokstav finns det inte mycket val.

L 5, L 2 Nä inte Bamse igen. Jag "hatar" dessa versioner till skillnad från min namne Eldeman. Jag har sagt det förr. Inte ens barn gillar detta, så Eldeman är nog ganska ensam. Det är i alla fall Afro-Dites "Never let it go" som söks.

L 10 Här förflyttar vi oss på ekor.

L 12 Romerska siffror från filmen 9 to 5. Ja det jobbas IX to V. Dolly Parton sjunger i orginalet "Working 9 to 5". Här var det finska och inte Dolly Parton förstås.


Såhär blev det tillslut:

L 3 Max Martin
V 13 Britney
L 7 Nudist
V 8 Uma
V 9 Amsterdam
L 11 Money
L 4 Nilsson
V 3 Mando Diao
L 1 Golf
V 6 Xylofon
L 5 It
L 2 Go
L 10
L 12 IX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar