lördag 11 juni 2016

Melodikrysset v. 23 2016

Godmorgon alla kryssisar. Ja var det svalt förra lördagen, så är det nog någon grad svalare idag. Inte alls dåligt på något sätt, men när det blivit sommarlov kan det väl få vara lite varmare. Nu är jag säker på att det kommer, och jag har ändå inte semester än. Vi börjar i alla fall dagen med melodikrysset. Ett kryss där det finns få chanser till Lill-Marit Bugge.




L 10 Vi drar igång med Nat King Cole. Those lazy hazy crazy days of sommer.

V 12, V 6 Den så av många saknade artisten Olle Ljungström sjöng sin egen version av "Jag och min far". Kan inte säga att jag såg storheten i honom, men visst jag har hört många betydligt värre.

V 1 Samisk version av "I natt jag drömde" Lät inte så pjåkigt.


L 2 Karaokedags. Jag sjunger (eller inte) glatt med i Nanne Grönwalls "Avundsjuk". Ja det stavas så och inte avenssjuk.

V 7 Sven-Bertil Taube sjöng, men kompositören. Kan det vara Lille Bror Söderlundh.

L 3 Här skriver vi in de röda stugor som vi tågar förbi.

V 5 Det här blev stort när vi fick kabel-tv och MTV (som förövrigt den största skitkanalen nu). Jösses vad den här spelades. Ja MTV gick dygnet runt hemma hos oss. Det här blev en favoritgrupp och favoritlåt. Ja det gick inte att inte tycka om den (då). Ok, den är inte så dålig idag heller. "Losing my religon" med R.E.M.

V 8 Grekiskt, men svenskt. Inte så konstigt när Mikis Theodorakis är inblandad. Och självklart är det Arja Saijonmaa som sjunger då.

L 1 Efter grekiskt blev det spanskt. Det fick naturligtvis smörsångarnas smörsångare Julio Iglesias (i marsipan) stå för.

V 11 Är det klockor som ska in? Med två bokstäver borde det bli ur.

L 9 "Peggy Sue" sjöng en "granne" till mig. Ok inte riktigt, men vi är Bodensare båda två. Kjell "Brolle" Wallmark.

V 4 "En brud för mycket" (svensk titel) filmen från 1981 då Dudley Moore spelade festprissen Arthur. Jag har inte sett den nyinspelade filmen "Arthur" med Russel Brand i huvudrollen. Jag har svårt att tänka mig att den är lika bra som orginalet.


Så här blev lösningen idag:

L 10 Cole
V 12 Olle
V 6 Ljungström
V 1 Inatt jag drömde
L 2 Avundsjuk
V 7 Söderlundh
L 3 Tågar
V 5 REM
V 8 Arja
L 1 Iglesias
V 11 Ur
L 9 Brolle
V 4 Arthur

Ja då var ännu en lördag över. Nä, det är klart det är mycket kvar. Sen har ju fotbolls-EM börjat så det finns saker att göra. Sverige går in på måndag. 

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar