lördag 26 maj 2018

Melodikrysset v. 21 2018

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Sommaren fortsätter även om det inte är en riktig sommarmånad. Men som vanligt är maj alltid bäst och sen återgår det till "vinter" igen. Idag är det alltså ännu en underbart strålande dag och visst händer det saker idag. Först blir det att lösa melodikrysset av och med Anders Eldeman. Tippar både Taube och ABBA idag. 




L 7, L 1 Hoppsan! Börjar med en riktig dubbelfråga och äntligen får Kalle Moraeus vara med igen "Underbart".

V 6 Seriefigur, serie och filmer. Klassiker till musik. The Pink Panther eller Rosa Pantern på svenska då.

V 8 Och här får Elin Lanto sjunga sin "Skylight". Det var länge sedan man hörde henne.


L 2 Opera och klassiskt inte riktigt mina favoriter, men det är tur Eldeman spelar samma kompositörer hela tiden och samma stycken i stort sett. Därmed kan jag lista ut att detta är Rossini.

V 9, V 13 Oj, en riktig dubbelfråga igen. Fantastiskt. Och lite kul att Galenskaparna/After Shave får återkomma. Här "Harrys sång" från Stinsen brinner.


L 12 Här är jag helt borta. Jag chanser på over. Efter lite efterforskning "I'm looking over a four leaf clover"

L 1 Från melodifestivalen "For you" Mariette.


L 3 "En gång jag seglar i hamn..... "


L 4 "En herre i frack" med Gösta Ekman d ä.

V 7 Melodifestival igen. Den har ja slutat tack och love, men Eldeman fortsätter. Jessica Anderssons "Party Voice" som skrevs med Fredrik Kempe.

L 5 Musik från världens bästa film, ja animerade i alla fall. Även om den slår sig in bra bland alla filmer. Lejonkungen handlar naturligtvis om ett lejon. Detta var dock ingen bra version.

L 11, L 10 Han klarade av hela krysset med riktiga dubbelfrågor. Hurra! Tom Jones kan titulera sig Sir Tom Jones.  "Help yourself".

Kortversion:

L 7 Kalle
L 1 Moraeus
V 6 Rosa
V 8 Elin Lanto
L 2Rossini
V 9 Stinsen
V 13 Brinner
L 12 Over
L 1 Mariette
L 3 En
L 4 Ekman
L 7 Kempe
L 5 Lejon
L 11 Sir
L 10 Tom



Så när radion är avstängd så väntar dagen på andra aktiviteter. Vad det blir, vet bara jag än så länge. 


Tack så jättelänge!



Jag älskar den svenska sommaren. Förra året var den på en onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar