lördag 2 december 2017

Melodikrysset v. 48 2017

Godmorgon, godmorgon alla krysskamrater. Denna första adventshelg och första krysset i decembermånad. Ja tänk att vi redan är inne december och alla julkalendrar har börjat och julkalendrar av alla slag öppnas. Som ni såg så gjorde jag ingen här detta år. Men det finns ju andra att följa. 
Men nu tar vi oss an melodikrysset av och med Anders Eldeman till att börja med och sen löper den gråmulna dagen på som vanligt antar jag. Idag är jag säker på att det blir Taube.




V 13, V 8 Börjar med en riktig dubbelfråga i form av "Snälla, snälla" med Caroline Af Ugglas.

L 2, L 4 En riktig dubbelfråga igen. "Sjörövar-Fabbe" skrev Astrid Lindgren till Pippi Långstrump som spelas av Inger Nilsson, som därmed också sjunger.

V 11 Lasse Tennander sjunger John Lennons "Imagine" på svenska.

L 9 Markoolio och Linda Bengtzings "parodi" på schlagerlåtar. "Värsta schlagern"

V 7 Barbara Hendricks "Circle of life" som är från Lejonkungen. Så då skriver vi in Simba, nä förlåt. Lejon förstås. Barbara får ursäkta men detta var ingen bra version.

L 5 Spelman på taket och "Om jag hade pengar" spelades instrumentalt.

V 14 "Everybody loves somebody" med Dean Martin.

V 1 Flamingokvintetten fick inte helt oväntat stå för det längsta ordet. Var inte svårt att lista ut. "En våg av längtan"

V 12 Det sista ordet blir "Det var en lördag aften".

L 3 Jag ska erkänna att jag har lite svårt för Mia Skäringer. Det blir samma person vad hon än spelar, men här sjunger hon och det gör hon rätt bra. "Som kärleken är"

V 10 Så blev det då Taube "Fritjof och Carmencita".


V 6 Anna Ternheim "Battered souls" fick avsluta dagen kryss.




Kortformat:

V 13 Af
V 8 Ugglas
L 2 Lindgren
L 4 Nilsson
V 11 Lennon
L 9 Linda
V 7 Lejon
L 5 Om jag hade
V 14 Dean
V 1 Flamingokvintetten
V 12 Aften
L 3 Mia
V 10 Och
V 6 Anna


Då är decembers första kryss löst och nu väntar adventshelgen, men det skrev jag ju redan innan. Så det var dumt att skriva det igen, men nu är det försent. Nu blir det längdskidor från Lillehammer och ishockey där Luleå tar sig an Linköping efter den magiska vinsten över Växjö. Som jag jublade, skrek och hoppade då. Leeds spelade igår kväll redan och det blev oavgjort 1-1 mot Aston Villa.

Sen måste jag ju se Moraeus med mera även om jag inte gillar det alls. Men när Lisa Miskovsky är gäst så kan jag inte låta bli. Det går ju att se just hennes inslag. Det svåra är bara att veta när det kommer att vara.


Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar