torsdag 8 oktober 2015

Ge bort till sport!

Det började så bra, men nu förstår jag mig inte på det. Tanken känns fel på något sätt. Nu gillar jag Ida Björnstad också. Det är ett underbart initiativ och hennes historia från början var nästan tårögd. De som inte har råd att köpa det som behövs till sina barn när det vi utöva en sport. Då skänkte hon bort sin skidutrustning hon tog sig igenom vasaloppet med, eftersom hon själv varit i den situationen som barn.

Nu är hon på turné och sportstjärnor och andra skänker allt möjligt, men det går upp på Tradera och där stiger priserna till summor som jag vet inte vad. Vad hjälper det, för dom som inte har råd? Pengarna går till Rädda Barnen High Five. Ett projekt som sägs hjälpa idrottande barn som har det jobbigt i sina klubbar och som inte får spela eller bli uttagen när det väl gäller. Känner sig kränkt i klubben. Vad är det att skänka pengar till? Det känns som en självklarhet att alla ska få vara med utan att bli kränkta. De åker ut och håller föreläsningar eller liknade hur man ska göra. Skriver på en hemsida hur man kan gå tillväga. Är det så svårt?  Det kan jag åka ut och göra gratis.

På Tradera finns det uppe en fotbollsträning med Olof Lundh och Patrik Ekwall, samt även mediaträning efteråt. Vad kan Patrik Ekwall om det? Varken fotboll eller media är hans starka sidor. Så vad tänker den som betalar flera tusen för det?

En golflektion med Anna Brolin. Jag vet inte vad hon kan om golf, men nog sjutton skulle jag välja Henrik Stenson eller något annat proffs om jag nu skulle vilja buda. Och dom som just inte har råd budar ju inte. Så det blir ju för någon rik krösus som inte behöver stödet.

Spela tennis med Jonas Björkman för 10.000 kr. Det är ju strålande. Skulle det vara rätt så borde det väl vara fritt, och han träffar ett antal barn för att spela med dom. Det är väl det som är grejen med det hela. 

Så det hela är ett bra initiativ, men väldigt fel tänkt med auktionerna. Jag tycker det blir helt galet och åt fel håll. För pengarna går till något som det inte behövs några pengar för att utföra. Rädda Barnen låter bra, men inte alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar