lördag 31 oktober 2020

Melodikrysset v. 44 2020

 God morgon, god morgon krysskamrater. Lördag igen och ett höstlov har passerat. Nu är det Halloween, men det är jag ingenting för. Jag hatar alla dessa spökerier och bus och godis. Det är All Helgona Helg och då ska man minnas nära och kära som har gått bort. Det är vad jag kommer att göra. Men nu börjar vi med melodikrysset av och med Anders Eldeman.


V 6, L 1 Börjar med en riktig dubbelfråga. Men för att klara det gjorde han det enkelt för sig. En titel i form av "Kan du vissla Johanna".

V 1 Världens bästa tenor enligt Eldeman. Jussi Björling sjunger ur "Kärleksdrycken" av Gaetano Donizetti.

L 2 Elton Johns "Nikita" spelas instrumentalt.

V 8 Åh! Sinead O'Connor med "Nothing Compares 2 U". Blir nästan alltid lite tårögd när den spelas. Den är skriven av Prince.

L 3, L 12 En riktig dubbelfråga igen. Calle Julabro och sonen Ebbe. "Drömmen om Elin".

V 7 Monica Zetterlund med "Hit the road Jack" eller som här "Stick iväg Jack" som Beppe Wolgers skrev.

L 4, V 13 En riktig dubbelfråga igen. Musikfilmen Top Hat med musik av Irving Berlin.

V 11, L 5 Oj vad han kan idag. En riktig dubbelfråga till. Nu Katy Perry med sin "I kissed a girl". Tror det är den enda låt av Katy Perry som Eldeman kan, för det blir alltid den när hon kommer på tal.

V 9 Det blev lite finska och "On the road again". Nä jag tänker inte försöka mig på att skriva den finska titeln.

L 10, L 8 Tänka sig en riktig dubbelfråga till och inte vilken som helst. "Strange kind of woman" med Deep Purple. Ibland överraskar han.

V 14 Och avslutningen blir musik från filmen "En officer och en gentleman". Låten "Up where we belong" spelades instrumentalt. 

 

Kortare:

V 6 Kan

L 1 Du

V 1 Donizetti

L 2 Nikita

V 8 Prince

L 3 Ebbe

L 12 Elin

V 7 Beppe

L 4 Top Hat

V 13 Berlin

V 11 Katy

L 5 Perry

V 9 Road

L 10 Deep

L 8 Purple

V 14 En


Nä snabbgenomgång blir det inte. Jag har annat för mig, vad nu det skulle vara. Luleå skulle ha mött Rögle idag, men det blir inte av då Covid har drabbat laget. Leeds spelar mot Leicester först på måndag. Men dagen ska nog gå och så småningom ticka över till söndag.

Tända ljus ska jag göra här hemma i alla fall.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar