lördag 29 juni 2019

Melodikrysset v. 26 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Junimånads sista melodikryss av och med Anders (Jag som inte vet vad en riktig dubbelfråga är) Eldeman. Och jag har dessutom semester. Känns underbart. Men denna underbart varma och soliga dag börjar jag med melodikrysset så klart.



V 6 Bröderna Rongedal (ja till och med tvillingar) med "Just a minute".

L 5, V 5 Instrumental version av "Beatrice" skriven av Benny Andersson. En riktig dubbelfråga i alla fall, får se hur det går sen.

V 8, V 13 En riktig dubbelfråga till. Lars Ekborg sjunger och upphovsmannen är Tom Lehrer.

L 12 Vikingarna på tyska. "Du är min sommar Marie" på svenska. En låt som Eldeman ofta tagit till. Speciellt den tyska versionen.

L 3 "See you later alligator" på dragspel. Det gick det med.

L 4 Donald Fagen startade gruppen Steely Dan. Här med "Do it again".

L 2, V 1 Han kan ju, för nu blev det en riktigt dubbelfråga till. Cliff Richard med "Congratulations".

V 7 En trafikpolis står nog kanske hoppar upp på en refug.

L 1 Elvis Presleys "Return to sender" på finska.

V 9 Tv-serien "Smith and Jones".

L 10 Mae West sjunger The Beatles "Day Tripper".

V 11 En klassiker från 90-talet som avslutning. Det var bland dom sista låtarna jag hörde på jobbet igår innan jag cyklade hem för semester. "All that she wants" med Ace of Base. Det blir lätt så när jag får välja musik i stället för barnen. Då blir det listor från 70, 80 och 90-talet.



Snabbare och kortare:

V 6 Tvillingar
L 5 Beatrice
V 5 BA
V 8 Lars
V 13 Lehrer
L 12 Är
L 3 Alligator
L 4 Donald
L 2 Cliff
V 1 Richard
V 7 Refug
L 1 Return
V 9 Smith
L 10 Mae
V 11 Ace


Då är radion avstängd och vi kan konstatera att Eldeman klarade ett helt kryss med riktiga dubbelfrågor. Nu ska han inte ha mycket beröm för det, för det går och har gått så uselt tidigare. 
Nu blir det att njuta av den första semesterdagen (ja egentligen måndag om jag ska vara korrekt). Det kommer jag föra fram till så där ca 18.00 då blir det fotboll. Sverige möter Tyskland i sin sista match detta VM. Tror tyvärr det blir så. Det brukar bli stopp mot Tyskland. Jag hoppas att jag har fel såklart.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar