lördag 22 juni 2019

Melodikrysset v 25 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Jag ber om ursäkt för att jag inte meddelade att jag inte kunde bara med er förra lördagen, men jag tror säkert det gick bra ändå. Idag är det lördag igen. Det är midsommardagen och även mammas födelsedag. Grattis mamma, Jag vet att du har det bra där uppe.

Nu tar vi oss an melodikrysset av och med Anders Eldeman. Ni vet han som fortfarande inte vet vad en dubbelfråga är.



L 4, V 5, V 6 Börjar med en trippelfråga. Jag gissar på nummer sju eftersom det är Cornelis Vreeswijk som sjunger en epistel av Bellman.

L 2 Elisas (Elisa Lindström) sjunger Willie Nelsons "Crazy for loving you".

V 9 Och här skriver vi in ocean.

L 3 Sweet med "Co Co".

L 7 Denna musik har Povel Ramel skrivit.

V 14 Härliga Laila Westersund med "Körsbär måste vara söta".

L 1 Jaha, då ska man kunna en violinist från utomlandet. Det får jag allt söka upp och kommer fram till Stephane Grappelli.

L 13, V 8 Då återkom något som han spelade förra lördagen. Susanne Alfvengren (S A) och hon är gotlänning alltså gute. Det var i alla fall en riktig dubbelfråga.

L 10, L 12 Och så kom den. En dubbelfråga som inte är en dubbelfråga. Eldeman snälla ta och lär dig! Först en tango, Jacob Gade. Sedan skriver vi in Familjen Ashton. Han säger alltid själv att det är två helt olika låtar och vill poängtera det. Men ändå kallar det för dubbelfråga.

V 11 "Popular" med Eric Saade.

V 10 Git Magnusson i en version av "Fever".

L 8 Åke Grönberg sjunger Gideon Wahlbergs "Dansen går på Svinsta skär".



Lite kortare:

L 4 Sju
V 5 Vreeswijk
V 6 Epistel
L 2 Nelson
V 9 Ocean
L 3 Sweet
L 7 Povel
V 14 Laila
L 1 Grappelli
L 13 SA
V 8 Gute
L 10 Gade
L 12 Ashton
V 11 Saade
V 10 Git
L 8 Gideon


Då när radion är avstängd och Eldeman fortfarande inte klarar av att göra riktiga dubbelfrågor så fortsätter den härliga midsommardagen. En midsommar som ännu inte innehållit något regn. När hände det senast?
Jag ska ta mig an den på bästa sätt. Fira mammas födelsedag. Idag skulle hon ha fyllt 74. Grattis än en gång mamma.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar