lördag 8 juni 2019

Melodikrysset v. 23 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Ännu en lördag och ännu en vecka närmare semester. Det är underbart ute. Varmt och strålande sol, så den ska jag ta tag i sen. Börjar som så ofta med melodikrysset av och med Anders Eldeman. Ni vet han som inte vet hur man gör en dubbelfråga. Jag tror inte det kommer att gå vägen idag heller. Men jag sitter här och löser det ändå.



L 2, L 4 Så blev det en katastrofal start direkt. Men denna icke dubbelfråga. Först skriver vi in Champagne. Och han spelar den i evigheter innan nästa låt kommer. Som vi skriver in aromatisk.
V 17, V 16 Och han fortsätter med ännu en icke dubbelfråga. Först ut är Henrik Dorsin. Och sedan Stan Laurel och Oliver Hardy. Helan och Halvan.

L 10, L 14 Många dubbelfrågor nu, men bara en som kan kalla sig det och det är denna. Peter Lundblads (PL) "Ta mig till havet".

V 12 Så spelas den igen och jag mår genast mycket sämre. Som om jag inte skulle gjort det innan av denna start på krysset. Var inte länge sedan "Nu mår jag mycket bättre" med BAO spelades. Och precis som då frågar han efter Kristina Lugn, som skrivit den.

L 15, V 11 Han gör det enkelt för sig. Initialer igen och en löjlig riktig dubbelfråga. Povel Ramel (PR) och hans "Ta av dig skorna". Och så blev det dessutom Ta igen.

L 1, V 1 Ja inte vet om underbara Lisa Miskovsky kan göra detta kryss bättre. Fast bra är hon alltid, synd bara att Eldeman inte kan göra det bra. "Raindrops keep fallin' on my head" skrevs av Burt Bacharach.

L 5 Bing Crosby och Bob Hope sjunger duett.

V 7 "Baby elephant walk" Elefant är djuret alltså.

V 6 "En vänlig grönskas rika dräkt" med The Real Group.

V 13 "Titta in i min lilla kajuta".

L 9 "I natt jag drömde" på samiska. Ja det är väl natt när man drömmer.

V 8 Tror det är första gången han spelar Orsa Spelmän utan att fråga om Orsa. Så därför skriver vi in spelman istället. "Underbart" är det inte i alla fall.

L 3 Avslutar med Ted Gärdestads "Angela".




Och lite kortare:

L 2 Champagne
L 4 Aromatisk
V 17 Henrik
V 16 Stan
L 10 PL
L 14 Ta
V 12 Lugn
L 15 PR
V 11 Ta
L 1 Burt
V 1 Bacharach
L 5 Hope
V 7 Elefant
V 6 Real Group
V 13 Titta
L 9 Natt
V 8 Spelman
L 3 Angela


Så stänger jag av radion och tar tag i solen istället. Detta kryss som, ja jag vet inte vad jag ska säga. Och då har jag inget sagt heller. En liten ljusglimt med Lisa Miskovsky.
Jag kommenterar inget mer. Det mesta säger nog sig självt. Det är bara läsa mellan raderna utan att glömma det som står på dom.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar