lördag 8 september 2018

Melodikrysset v. 36 2018

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Denna lördag som är en helt underbar sensommardag med strålande sol (än så länge). Hösten får nog vänta ett litet tag till efter den fantastiska sommaren. Jag klagar inte. Nu börjar dagen med melodikrysset av och med Anders Eldeman som så många lördagar förr. Hur många riktiga dubbelfrågor blir det idag? Så lite Taube förstås.




V 4 Börjar med det långa ordet. Och Tv-serien är Skärgårdsdoktorn med musik av Stefan Nilsson. Och visst har han spelat den några gånger. 

V 12 Detta är från filmen Arn. Tyvärr så är det Laleh som "sjunger" sin låt "Snö"

L 3 Karl Johan det ligger i Oslo det.

L 1, L 8 Oj, han börjar med en riktig dubbelfråga i alla fall. Med ett för- och efternam på Oskar Linnros som sjunger "Bäst"

V 7 Ja allt som har med musik och Astrid Lindgren att göra skrev Georg Riedel, så även "Fattig bonddräng"


V 13, L 2 Ser man på! En riktig dubbelfråga till. Då var det operett förstås, mitt svaga ämne. Ändå kommer jag fram till att det är Vita Hästen. Eldeman kan inte så många heller utan spelar oftast samma av de han har på lager. Så har man löst krysset i ett X-antal år så har man lärt sig.

L 5 Jan Malmsjö sjunger "En sång en gång för längesen" Orginalet "Green green grass of home" skrevs av Claude Putman Jr.

V 6 Musik från sångspelet Klas Klättermus.

V 9 "Always look on the bright side of life" men det är Art Garfunkel som sjunger istället för Eric Idle.

L 14, L 11 Lennart Palm spelar "Flickorna på TV 2" (två). Och en riktig dubbelfråga till minsann.

V 15 Eros Ramazzotti får vara med.

V 10 Oh nej, varför skulle Lotta Engberg få avsluta. "Kärleken kommer" med text av Nils Ferlin.
Kort:

V 4 Skärgårdsdoktorn
V 12 Arn
L 3 Oslo
L 1 Oskar
L 8 Linnros
V 7 Riedel
V 13 Vita
L 2 Hästen
L 5 Green
V 6 Klas
V 9 Art
L 14 TV
L 11 Två
V 15 Eros
V 10 Nils


Så är radion avstängd och jag kan konstatera att Eldeman klarade av hela krysset med riktiga dubbelfrågor. 
Nu får jag sed vad som väntar under dagen. Jag vet i alla fall vad jag ska göra i morgon. Då ska jag först göra min plikt att INTE rösta på Sverigedemokraterna. Sen ska jag åka in till city och lyssna på Bruce Dickinson.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar