lördag 23 juni 2018

Melodikrysset v. 25 2018

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Glad fortsatt midsommar på er. Denna dag som ser ut betydligt bättre än igår, även om det blåser en del. Regnet har dock dragit iväg ser det ut som och några grader varmare har det blivit. Lite sol tittar fram till och med. 
Nu börjar vi med melodikrysset av och med Anders Eldeman. Ja denna lördag är jag alltså med er. Tippar på Taube idag. Ingen svår gissning förstås. Det vore mer konstigt om han inte är med.




L 5, V 15 Börjar med en riktig dubbelfråga. Inte dåligt, men det kommer med stor säkerhet inte hålla hela vägen. Sofia Källgren sjunger "Goddag (Bonjour)" från Skönheten och Odjuret.

V 14 Då ska vi sjunga med och komma fram till det femte ordet. Är ni med? "Jag vill ha en egen måne ......"

L 10 Tv-serien Lilla huset på prärien. Oj vad jag gillade den när jag var liten.


V 11 Ulla Sallert sjunger och Taube är kompositör.


L 13 Så ska vi sjunga med och komma fram till tredje ordet denna gång. "Säg inte nej. Säg kanske kanske ....."

V 8, L 9 Oops! En riktig dubbelfråga till. Dock en märklig sådan. Upphovsmannen till den som har kortast efternamn. Vilken fråga? Paul McCartney, nä det är rätt långt. John Lennon, inte lika långt så det får det bli. Och trummisen i Beatles som pratade i början heter Ringo Starr. "Yellow Submarine"

L 2 Veronica Maggio sjunger "Hela Huset" tyvärr med Håkan Hellström. Av någon anledning gillar jag ändå denna låten. Men det är naturligtvis inte Håkan som gör den bra.

V 1 Sarah Brightman sjunger en klassisk låt av kompositören Gustav Mahler.

L 3 Kan inte säga att jag såg Fattiga och rika.



L 1, V 12 Lite dålig fantasi, även om det ännu gång är en riktig dubbelfråga. Men "Värsta schlager" med Markoolio och Linda Bengtzing har han väl spelat lite för många gånger. Den är så ute och så pinsamt dålig.

V 7, L 4 Klart det inte går hela vägen. Jag blir så förbannad. Snälla Eldeman! VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SVÅRT! SKÄMMES! Först den småländska orten Eksjö och sedan Povel Ramels "Underbart är kort" men melodi från "Varför är det ingen is till punschen?"


V 6 Zorba är också ganska sönderspelad av Eldeman. Jag skriver in grek.

Kortat:

L 5 Skönheten
V 15 Odjuret
V 14 Egen
L 10 Huset
V 11 Taube
L 13 Nej
V 8 John
L 9 Starr
L 2 Håkan
V 1 Mahler
L 3 Rika
L 1 Markoolio
V 12 Linda
V 7 Eksjö
L 4 Is
V 6 Grek


Då är radion avstängd och midsommardagen fortsätter. Början börjar nu gå mot sitt slut. Det ska dock hinnas med en hel del. Det ska ätas till exempel. Ja och lite senare är det ju kvällens höjdpunkt. Sverige möter Tyskland i Fotbolls-VM. Vilken match. Den får man ju inte missa. Jag tar snart på mig Sverigetröjan och börjar ladda.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar