lördag 7 oktober 2017

Melodikrysset v. 40 2017

Godmorgon krysskamrater. Lördag igen och ännu ett melodikryss av och med Anders Eldeman. Idag hänger regnet i luften. Natten har varit blöt, ja av regnet ute alltså. Dra inga vilda fantasier nu. Men som sagt en mulen dag ser det ut att bli. Perfekt för denna lördag som består av hockey och fotbollslandskamp. Nu börjar vi med krysset som vanligt. Vilken/Vilka av Eldemans favoriter får vi skriva in idag och blir det riktiga dubbelfrågor i hela krysset?




L 7 Se där, började direkt med en Eldmanfavorit genom ABBA. "Does your mother know"

V 9, V 3 Tjosan! Började med en riktig dubbelfråga också. Det är Ronan Keating som sjunger. Och genom det fick vi reda på att vi kan skriva in Sting på L 2.

L 6 Jaha, det var ju märkligt. Tar in Nyårsklockan av Alfred Tennyson i oktober. Brist på fantasi?

V 5 Figuren i denna science-fictionfilm av Steven Spielberg är E.T. (ET)

L 4 Åh! Bästa Norah Jones "Come away with me", men Eldeman hade gärna kunnat få spela hennes senast. Men nu är denna inte dålig heller.

L 8 "Någonting att äta" Så vi kanske ska skriva in mat då.

V 8, L 1 En riktig dubbelfråga igen, men inte min genre. Max Hansen är han och musiken kommer jag fram till att Benatzky har skrivit.

V 13, V 12 Ännu en riktig dubbelfråga. Men Eldemans fantasi? Tar till med "My way" Det har hänt fler än en gång.


V 14 Leroy Anderson kommer jag fram till här.

L 15 Av någon konstig anledning kan jag sjunga med. Jag som inte alls gillar dansband. "Du försvann som en vind. Tårar föll från min kind".

L 2, L 10 En riktig dubbelfråga igen, hoppsan! Så visst blev det Sting, men Bryan Adams fick också vara med. Hade han inte kunnat göra en trippel så Rod Stewart fick vara med också? Lite taskigt att lämna Rod utanför. "All for love"

V 11 Babsan i skepnad av Zarah Leander. 


Kortkort:

L 7 Know
V 9 Ronan
V 3 Keating
L 6 Tennyson
V 5 ET
L 4 Norah
L 8 Mat
V 8 Max
L 1 Benatzky
V 13 My
V 12 Way
V 14 Anderson
L 15 En
L 2 Sting
L 10 Bryan
V 11 Zarah


Då stänger jag av radion för snabbgenomgången behöver jag inte höra. Då är det bara vänta in hockeyn och fotbollen då. Nu är det tråkiga att Luleås match mot Frölunda går samtidigt som fotbollen. Det får bli ett litet zappande. Sen är det ju så att SVT ska börja sända NHL-matcher också. Den första går av stapeln idag New Jersey Devils mot Colorado Avalance. Hur kul som helst. Men kan ni gissa när den går. Jo mitt i dom två ovanstående, även om dom börjar närma sig slutet på sina matcher. 

Sen blir det nattfilm för den som orkar (antagligen jag). Med start 00.20-02.15 sänder SVT Hitchcockklassikern Fåglarna. 

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar