lördag 7 maj 2022

Melodikrysset v 18 2022

 God morgon, god morgon krysskamrater. Lördag och ännu ett melodikryss av och med Anders Eldeman. Det regnar för övrigt här.


V 5 Rolandz inleder med "Fuldans".

L 6, L 4 Idag klarade han det inte långt. En dubbelfråga som inte är en dubbelfråga direkt. Göra två frågor efter varann i stället. Alltid lika svårt. Först "Nu har jag fått den jag vill ha" av Olle Adolphson. Sen "Sånt är livet" fast på utrikiska "You can have him". När han ändå spelar hela låtarna kan man väl lika gärna föra två frågor och inte kalla det för dubbelfråga, eller tvådelad som han föredrar ibland. Det är samma skit, skämmes!

V 10 Svensktoppsklassiker, ok då. "Sofia dansar Go-Go". Den skrev Ewert Ljusberg.

V 11 "Måste vägen till Curacao gynga så". Povel Ramel 100 år.

L 9 The Smiths med "Girlfriend in coma".

L 13 Nu måste man kunna matte i melodikrysset också. "Om jag fick fem öre" spelades. Det gånger 200 borde bli en tia.

V 14 Rihanna sjunger sin  "Sledgehammer" från filmen Star Trek Beyond.

V 12, V 7 En riktig dubbelfråga i alla fall. Det är från Shakepeares Kung Lear som musiken är hämtad.

L 8 Så blir det lite Bond också. "The man with the golden gun", eller Mannen med den gyllene pistolen. I den spelade Roger Moore rollen som James Bond.

V 15 "En sjöman älskar havets våg".

L 1, L 3 En riktig dubbelfråga. Se det är inte så svårt. Inte heller svårt att lista ut att det skulle bli  just denna med tanke på ett Z och två bokstäver. "Over the rainbow" från Trollkarlen från Oz. Eva Cassidy sjöng.

L 2 "Min soldat" på dragspel. Förknippas med Ulla Billquist. Även om jag skulle säga Loffe Carlsson.

V 3 "Jag och min far" med Magnus Uggla från Så mycket bättre. Och det blev det med denna. Olle Ljungström har skrivit den. Det fick avsluta idag.




Kortare:

V 5 Rolandz
L 6 Nu
L 4 Livet
V 10 Ewert
V 11 Måste
L 9 Smiths
L 13 Tia
V 14 Rihanna
V 12 Kung
V 7 Lear
L 8 Roger
V 15 En
L 1 Trollkarlen
L 3 Oz
L 2 Ulla
V 3 Olle


Vet ni vad. Jag stängde av radion. Och väntar in hockeyn. Den femte finalmatchen mellan Luleå och Färjestad. Det är så nervöst. Det blir inte att gå ut. Det vrålregnar. Leeds spelar först i morgon, så det blir ingen fotboll idag.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar