lördag 8 januari 2022

Melodikrysset v 1 2022

 God morgon, god morgon krysskamrater. Nya årets andra kryss, men v 1. Det är kring nollan ute. Jag ska inte behöva be om ursäkt för att jag inte var med er förra lördagen, men jag för det ändå. Jag hade andra sysslor för mig och tiden fanns inte. En förklaring kommer i morgon här, så då slipper jag ha en lång utläggning nu. Men nu kör vi dagens melodikryss av och med Anders Eldeman som inte verkar vara på plats idag.


L 2 Börjar med finska och en version av Robert Brobergs "Båtlåt".

V 9, V 11 Instrumental version av "Ser du stjärnan i det blå". Förknippas med julen, men är egentligen inge jullåt. Utan kommer från Pinocchio. En riktig dubbelfråga, men han gjorde det enkelt.

L 1 Pigan Lina eller Lill Lindfors sjunger "Varför och varför?" från Emil i Lönneberga och då är det Astrid Lindgren som skrivit texten.

V 5 Musiken kommer från Stålmannen.

L 6, V 14 Hur många gånger har han inte spelat "My way" i någon version. Här är det Peter Jöback i en svensk version. "Precis som vanligt". En riktig dubbelfråga av det.

L 3 Underbart att "Underbart" kom igen. Melodifestival med Kalle Moraeus. Annan version denna gång dock.

V 8 Rollfiguren som söks och sjunger är Dame Edna spelad av Barry Humphries. "I remember sex" med Loudon Wainright.

L 4 Armens musikkår spelar "Somewhere over the rainbow" från Trollkarlen från Oz. Det blir flertal regnbågar.

V 12 Det här var en sk Hipp Hipp-fråga det. Ja ha ska då krångla till dit. Eller så krångligt är det inte. Men för att få fram siffran fyra så. Sonya Hedenbratt sjunger "När jag får pension" som egentligen heter "When I'm 64". Sista siffran fyra alltså.

V 13 Susan Boyle sjunger "Du måste finnas" från Kristina från Duvemåla", fast på engelska då förstås. "You have to be there".

L 10 "Du är den ende" i en poppig version.

V 7 Från Djungelboken, där Rolf Lassgård spelar Baloo. "Var nöjd med allt som livet ger".




Så lite kortare:

L 2 Båtlåt

V 9 Det

V 11 Blå

L 1 Astrid

V 5 Stålmannen

L 6 My way

V 14 Peter

L 3 Underbart

V 8 Edna

L 4 Regnbågar

V 12 Fyra

V 13 Du

L 10 Ende

V 7 Rolf


Stängt av har jag självklart gjort och återgår nu till något helt annat som att städa bort julen. Sen blir det lite Vinterstudion på det. Vad jag gör mer, ja det får jag se när det tillfället kommer.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar