lördag 27 februari 2021

Melodikrysset v 8 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Då är det lördag återigen. Det är sol, det är varmt och snön är borta. Ja nästan lite vår, men det ska vi inte säga än. Det är trots allt fortfarande februari. Jag går in i sportlov nästa vecka. Nu har jag visserligen inget lov. Jag jobbar som vanligt. Ett melodikryss av och med Anders Eldeman startar denna sportiga lördag, mer om det sen. Vad klämmer Eldeman till med för favoriter i repris idag?

Jag måste lägga till vad jag hörde på nyheterna nu innan. Väderprognosen: Sol i stora delar av landet. I Norrland moln. 



L 3 Inleder med Charlotte Perrelli med "The girl", men frågan handlar istället om i vilket landskap hon är född. Ok! Småland.

V 6 "Överbyvals" av Carl-Anton Axelsson här instrumental.

L 1, L 4, V 13 Från Så mycket bättre. Helen Sjöholm tolkar Jakob Hellmans "Hon har ett sätt". Så otroligt dåligt. Den ska inte göras i BAO-takt. Den ska inte göras alls av någon annan. Hellmans musik kan bara och ska bara Hellman själv göra.

V 9 "True love" instrumentalt.

L 10 Om "Tre små gummor" skulle ut så måste väl dom ha sex händer. Då skulle man göra om det i romerska siffror också. Så vi skriver väl in VI då.

L 11 Ja vem kan ha skrivit den när man redan har ellman, så ska en bokstav in före. Hootenanny Singers med Bellmans "Systrar hören min musik".

L 2 "Brevet från Lillan" blev dagens Taube. Här med Gävle Symfonikerna.

L 5 Det var länge sedan man hörde något från Sibel. Här med "Stop". Vad gör hon nu förtiden? Varför hör hon aldrig av sig?

V 7 "Tänk om jag hade en liten liten apa" Jag väljer att skriva in det sjunde ordet liten.

V 4 Thomas Stenström med "Nån annan".

L 8 Ja nog får man passera en och annan tull om man reser idag. Från filmen Jorden runt på 80 dagar. Jules Vernes roman med samma namn.

L 12 Så blev det en trevlig avslutning med Galenskaparna och After Shave "Sill". Från En himla många program.



Kortare:

L 3 Småland

V 6 Överbyvals

L 1 Helen

L 4 Sjöholm

V 13 Hellman

V 9 Love

L 10 VI

L 11 Bellman

L 2 Brev

L 5 Sibel

V 7 Liten

V 4 Stenström

L 8 Tull

L 12 En


Som vanligt stänger jag av radion och återgår till den sportiga lördagen. Den börjar med Längskidor, VM från Oberstdorf. Sedan möter Luleå Växjö i Växjö för att sedan åka till Malmö och spela i morgon. Lite senare ikväll spelar Leeds mot Aston Villa. Så nor är det en sport lördag, ja helg för den delen.

Tack sä jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar