lördag 13 februari 2021

Melodikrysset v 6 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Det är lördag igen och halvvägs in i februari. Det är kallt, det är soligt, det är snöigt. Underbart helt enkelt.  Ett melodikryss av och med Anders Eldeman börjar dagen, som så ofta. Får vi höra Wake me up before you Go-Go igen?



L 1, V 3 Börjar med en riktig dubbelfråga. Som inleds med Bruce Springsteen "Letter to you". Han är bra han, jag har sett alla hans filmer.

L 2 Dragspel, och det skulle nog vara "Kristallen den fina".

L 4, L 5 En riktig dubbelfråga igen. Gör de enkelt med att ta till med Gyllene Tider "Någon att hålla i hand".

V 11 Calypsoband från Ghana spelade "Jag hade en gång en båt".

V 7, L 11 En riktig dubbelfråga igen. Tar igen det efter förra veckan då han inte hade någon. Nu kommer det inte att gå hela vägen i alla fall idag. Han har börjat spela Lady Gaga rätt mycket, inte mig emot. Här med "Plastic doll".

V 6 Bröderna Djup med "Lien". Deras version av "Jailhouse rock".

V 10 Nina Simone med "My baby just cares for me".

L 3 The Real Group med "Underbart är kort". För att dämpa en trumpet använder man en sordin.

V 8 Ray Charles med "I can't stop loving you".

L 9 Nano med "Hold on". Hur nu den kunde komma på andra plats. Den är inte bra någonstans, fast och andra sidan är inte någon melodifestivallåt bra nu för tiden.

V 13, V 12 Sara Varga med "Spring för livet", som också är en melodifestivallåt och bättre om ni frågar mig. Det avslutade dagens kryss, och han klarade hela krysset med riktiga dubbelfrågor.



Kort, kort:

L 1 Bruce

V 3 Springsteen

L 2 Den

L 4 Gyllene

L 5 Tider

V 11 Gång

V 7 Lady

L 11 Gaga

V 6 Rock

V 10 Nina

L 3 Sordin

V 8 Ray

L 9 Andra

V 13 Sara

V 12 Varga


Vi tar inte en snabbgenomgång. Jag tar tag i andra sysslor på en gång. Vad nu det ska vara. Lite skidskytte-VM såklart. Har börjat bra med ett brons, och igår med ett guld av Ponsiluoma. Det är ju galet. Det första på 63 år. Bara säga grattis och det är så många lopp kvar. Det kommer att komma fler medaljer, jag tror på fler guld också.

Leeds spelar först i morgon mot Arsenal, så ingen fotboll blir det. Ishockeyn har landslagsuppehåll, får se om jag ser något från Beijer Hockey Games. Bara det urfåniga namnet kan få mig att stänga av.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar