lördag 30 november 2019

Melodikrysset v. 48 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Idag vet vi säkert att det blir en varm och blöt jul. Grattis till oss. Ja tack ska ni ha för alla hälsningar på våran namnsdag. Jag och min namne. Det ser ut att bli en sådär underbar dag som det bara kan, precis som det ska vara denna tid. Några minusgrader, sol på det och ett litet snötäcke.
Men nu börjar vi med melodikrysset av och med Anders Eldeman. Idag ska jag försöka lösa det samtidigt med Frida Karlssons framfart i skidspåren i Ruka.




V 9 Dagens kryss börjar med Roy Orbison och hans "Pretty Woman".

L 10 Här skriver vi in Ulf-Peder Orlog, "Violer från Feln".

V 13 Anders Engbergs Orkester använder saxofoner i plural.

L 12 Klassisk vaggvisa av Igor Stravinskij.

V 12 Ingen bra version av Sven-Ingvars "Säg inte nej".

L 1, L 3, L 8 En trippelfråga som var riktig. John Williams är kompositör till filmerna om Harry Potter. Filmer och böcker som jag kanske är den enda i världshistorien som inte sett eller läst.

V 5 Åh, så kommer dom igen. En av mina favoritgrupper. Systrarna Söderberg, eller First Aid Kit. "Tender offrens".

L 6 Gunhild Carling spelar "Bei mir bist du schön". Som med en svensk titel fick lustiga Bär ner mig till sjön. 

L 4, V 11 En riktig dubbelfråga, även om det var att göra den enkel med Git Gay.

V 7 Så fick Lennart Palm vara med igen. Denna gången med Per Gessles "Här kommer alla känslorna på en och samma gång".

L 2 Krysset idag avslutas med Oscar Enestad. "I love it".  Men inte jag, feruktansvärt dåligt.



Kortare och snabbare:

V 9 Roy
L 10 Orlog
V 13 Saxofoner
L 12 Igor
V 12 Inte
L 1 Williams
L 3 Harry
L 8 Potter
V 5 First Aid Kit
L 6 Du
L 4 Git
V 11 Gay
V 7 Alla
L 2 Oscar

När radion är avstängd så fortsätter dagen. Känner jag mig rätt, vilket jag gör så blir det nog en tur ut i det underbara vädret någon gång innan Luleå möter Linköping i Cloetta och Leeds möter Middlesbrough hemma på Elland Road. Så är det ju Vinterstudion också. Som började som vanligt med utklassning av Johaug. Frida en bit efter, tyvärr. Och det gick ännu sämre för Kalla. Jag tror inte att allt strul med förbundet gjort det bra. Förstår inte varför man gjorde som man gjorde med ett vinnande koncept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar