måndag 2 december 2019

Julmustsaffransskockerkaka!

Ja ni läste rätt. Varje år, ja nästan i alla fall brukar jag baka en saffranssockerkaka till 1:a advent. Detta år var inget undantag. Nu är det inget speciellt med det, men det jag gör är att försöka hitta något extra till den. Så jag gör den lite speciell. 
En saffranssockerkaka ska naturligtvis innehålla saffran och det hör ju julen till. Men det kanske inte är lika vanligt med julmust. Så detta år tog jag 1 dl julmust istället för 1 dl vatten.

Jag måste säga utan att skryta att detta kanske var den bästa av alla år. Den blev så mustig (haha, förlåt), julig, saftig och god. Inte nog med det. Jag blandade i lite ingefära bitar. Ja så där små som även finns i apelsinskal. 

Formen kan naturligtvis varieras. Jag valde rund med hål.

Recept:

Till kakan

2 ägg
2 dl strösocker
50 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl julmust

Smaktillsats

1 tsk vaniljsocker
Små ingefärabitar efter behag
2 saffranspaket 

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj en 1 1/2 liters kakform.
Vispa ägg och socker pösigt. 
Smält smöret.
Blanda mjölet med bakpulver och smaktillsatsen.
Rör ner det avsvalnade smöret, julmusten och mjölblandningen i äggsmeten. Rör till en jämn smet.

Häll smeten i den smorda formen och grädda 35-40 minuter på den nedersta falsen.
Låt den stå någon minut innan den vänds upp.

Det är bara njuta!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar