lördag 11 maj 2019

Melodikrysset v. 19 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Lördag igen, ja det känns som jag sitter här hela tiden. Det går så fruktansvärt fort. Ännu ett melodikryss av och med Anders Eldeman denna lördag som ser ut att bli härlig. Men att Eldman skulle klara av ett kryss ordentligt det räknar jag inte med. Men jag löser det ändå.



V 9, V 12 Börjar med en riktig dubbelfråga, men det kommer inte att gå hela vägen. Från musikalen West Side Story. Med huvudrollsnamnen Maria och Tony.

L 5 "Små grodorna" blir groda i ental.

V 7 Här lyssnar vi till Fleetwood Mac med "Dreams".

L 4, V 4 En till riktig dubbelfråga med musik i form av "Pomp and circumstance" av kompositören Edward Elgar.

L 3 Och här blir det Ane Brun med "Into a dream".

L 6 Vaggvisa med Jan Johansson "Ro, ro barnet".

L 10 Från förr. Ulla Billquist med "Säg det med ett leende".

V 8, L 13, V 14 En riktig trippel fråga och vi får sjunga med för att hitta det andra, fjärde och femte ordet. "Titta in i min lilla kajuta".

L 2, V 11 Och en riktig dubbelfråga på det. Orkesterledaren Duke Ellington och sångerskan Ella Fitzgerald.

V 15 Tur att vi slipper höra Thor-Leif. Här var "Gråt inga tårar" instrumental.

L 9 Det här var tydligen Samla mammas manna. Efter lite forskning.

V 1 Och han avslutar med att Det gör ont. Nä då jag har inget emot Lena Philipsson, snarare tvärtom. Men detta är långt ifrån någon av hennes bästa.



Kortare och snabbare:

V 9 Maria
V 12 Tony
K 5 Groda
V 7 Fleetwood
L 4 Edward
V Elgar
L 3 Ane
L 6 Ro
L 10 Ulla
V 8 In
L 13 Min
V 14 Lilla
L 2 Ellington
V 11 Ella
V 15 Inga
L 9 Manna
V 1 Lena

Så var radion avstängd och ännu ett kryss avklarat. Och Eldeman klarade av att göra ett helt kryss riktigt också banne mig. Det brukar sluta i att veckan efter så har han inte ett enda rätt.
Nu fortsätter denna vackra lördag som vanligt. Leeds spelar sin första kvalmatch mot Derby för att ta sig till Premier League. Jag är nervös. Hoppas så.
Sverige vilar i ishockey-VM. Det såg inte jättebra ut igår. Idag är det några andra roliga matcher. Men jag ska nog hinna med något annat också.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar