lördag 10 februari 2018

Melodikrysset v. 6 2017

Godmorgon krysskamrater. Ja idag är jag tidigt ute, men det känns som jag varit uppe ett bra tag. Det har jag i och för sig också. Sen 8.00 i alla fall. Det kommer att bli tunga dagar framöver nu när OS har börjat, även om jag inte kommer hinna se så mycket som jag vill då det är mycket på morgontid. Jag kan ju inte sjukskriva mig. Och OS kan inte börja bättre heller. Det verkar bli en strålande dag idag. Som jag ska försöka hinna njuta av. Men det första medaljen som delas ut i detta OS kommer att gå till Sverige och Charlotte Kalla. Det är mäktigt. Grattis Charlotte! Lika mycket gläds jag med Ebba Andersson som slutade fyra i sitt första OS. Bara 8 tiondelar från bronsmedalj. Det är lika mäktigt det.



Nu ska vi strax kryssa krysset melodikrysset av och med Anders Eldeman. Får se vad han bjuder på idag. Fick just reda på att kryssandet börjar 11.00 idag. Eller sa ha det. I så fall gick det mig förbi. Då behöver jag inte sitta här och vara beredd, och jag som var tidigt ute för en gång skull.




V 10, V 15 Då börjar vi. Dubbelt dessutom och med en riktig sådan. "Mambo nr 5" med Lou Bega. Oj vad jag fick sjunga denna när vi skaffade karaoke på jobbet när jag började jobba i Märsta. Barnen älskade när jag sjöng denna av någon anledning.

L 5 Men Anders Eldeman Mando Diao har gjort fler låtar. "Strövtåg i hembygden" har du spelat alldeles för många gånger nu. Börjar ju komma upp i Taube-klass. Var även ganska tydligt att det skulle bli just Mando Diao efter första frågan.

V 7 David Lindgren sjunger sin tidigare melodifestivallåt "Shout it out" skriven av Tony Nilsson.

V 8, L 4 Klassisk filmmusik var det ja. I en riktig dubbelfråga skriver vi in Nino Rota. Musik från Gudfadern.

L 9 Jeja Sundström, oj det var länge sedan. Med text av Ulf Peder Olrog.

V 16 Whams "Wake me up before you go go" på finska. Sisådär!

L 1, V 1 Och en riktig dubbelfråga till. Tyvärr med Håkan Hellström. Inte en ton rätt. Hur kan man tycka detta är bra?

V 13, V 6 Oops! En riktig dubbelfråga till, men det kommer ändå inte att gå hela vägen ut. Och visst blev det Evert Taube och för vilken gång under Eldemans tid "Nocturne" spelas vet jag. Men det talar jag inte om . En kudde är underlaget vi skriver in i alla fall.

L 3, L 12 Det är klart man måste ha med Sten-Åke Cederhök när man är i Göteborg. Den andra personen är förstås Tomas von Brömssen. Albert och Herbert. Och ja det blev ju en riktig dubbelfråga till.


V 11, L 14 Det går ju vägen. Han kan. Riktiga dubbelfrågor hela vägen. "På väg..."

L 2 Från 1980 års melodifestival "Just nu" av och med Tomas Ledin.


Den korta versionen:

V 10 Lou
V 15 Bega
L 5 Mando Diao
V 7 Tony
V 8 Nino
L 4 Rota
L 9 Olrog
V 16 Go Go
L 1 Håkan
V 1 Hellström
V 14 Evert
V 6 Kudde
L 3 Sten
L 12 Åke
V 11 På
L 14 Väg
L 2 Ledin


Och så var vi klara för idag. Jag stänger av radion för att ta på mig kläder (ytterkläder) för att gå ut. Passar på innan Leeds möter Sheffield United. Sedan Luleå som har åkt till Örebro. Sen blir det antagligen lite mer OS.

Tack så jättelänge!

2 kommentarer:

  1. Hej. Har du lagt ner bowlingen? Krister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då. Har till och med börjat tränat mer. Har bara inte skrivit så mycket om det här kanske. Sen har resultaten uteblivit efter juluppehållet. Men det vänder nog :)

      Radera