lördag 10 juli 2021

Melodikrysset v. 27 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Lördag och den första ljuvliga semesterveckan är snart till enda. Har verkligen varit en bra start. Det är så en önskar lite regn. För av den varan har det inte varit mycket trots att prognoser lovat det. En start med melodikrysset av och med Anders Eldeman och hans återkommande favoritlåtar inleder denna lördag också.


L 1 Börjar med Helen Sjöholm och BAO med "Kära syster".

V 5 Operamusiken är från filmen Jägarna som är riktig bra. Uppföljaren Jägarna 2 däremot är katastrofalt dålig. Den filmen borde aldrig ha gjorts.

L 3 Ännu en bra film eller i alla fall Lady Gaga och musiken. "Always remember us this way" från A Star is born.

V 6, V 13 Så kommer då en dubbelfråga som inte alls är riktig. Och han envisas med att kalla det två-delad. Fört ut är Tommy Nilssons "Öppna din dörr" i en instrumental version. Sen blev det en instrumental version av The Beatles "All you need is love".

L 8 Adele får vara med rätt ofta. Det stör mig inte vrålmycket. Här med "Water under the bridge".

V 12 "Ginny come lately" fick den svenska titeln där eld ingår, nämligen "Leka med elden".

L 9, V 7 Och så här ska en riktig dubbelfråga se ut. Jazz och det med Billie Holiday och "Did I remember".

L 2, L 4 En riktig dubbelfråga till. Och denna har haft med många gånger som en dubbelfråga. Exakt samma svara också. Magnus Uggla tolkar Karl Gerhard i "Jazzgossen".

V 2 Uma Thurman som svenska Ulla från filmen Producers av Mel Brooks. "When you got it, flaunt it". Hon har faktiskt svenska rötter och är i Sverige ganska ofta.

L 11 Mer skådespelare. Här Mae West med "All of me".

V 14 Musik från filmen Amelie från Montmartre.

V 10 Idag avslutas det med Miriam Bryant och hennes låt "Mitt hjärta blöder".



Kortare och snabbare:

L 1 Sjöholm

V 5 Jägarna

L 3 Lady Gaga

V 6 Dörr

V 13 All

L 8 Adele

V 12 Eld

L 9 Billie

V 7 Holiday

L 2 Uggla

L 4 Gerhard

V 2 Uma

L 11 Mae

V 14 Amelie

V 10 Miriam


En snabbgenomgång blir det inte för min del. Radion är avstängd och dagen fortsätter i någon form. Något som jag ännu inte kommit på, men det har jag tid att göra. Och skulle jag inte hinna så har jag ju en dag i morgon också.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar